کلید تبدیل چیست؟

کلید تبدیل چیست؟

کلید تبدیل تنوع بسیار زیادی دارد. باید توجه داشته باشید که چه نوع کلیدی را برای چه مکانی استفاده کنید. اگر قصد خرید کلید تبدیل را دارید بهتر است با انواع کلید تبدیل آشنا شوید.

کلید تبدیل

یکی از پرکاربردترین تجهیزات برقی مورد استفاده در ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی کلید تبدیل است. کلید تبدیل برای قطع و وصل جریان برق و به اصطلاح روشن و خاموش کردن لامپ ها از دو نقطه، استفاده می شود.

کلید تبدیل معمولاً برای راهروها، راه پله ها، اتاق های دو در و سالن های بزرگ که خروجی های مختلف دارند، تالارهای عروسی، تالارهای برگزاری کنفرانس و واحدهای مسکونی استفاده می شود. برای برق کشی ساختمان نیاز به نقشه ی برق داریم تا بر اساس آن بتوانیم محل دقیق برای کلیدها، پریزها، لامپ ها و انواع ترمینال ها را در نظر بگیریم. کلید تبدیل مانند سایر کلیدها بر اساس استانداردها نصب می شود و مراحلی برای آن وجود دارد. این کلیدها تقریباً مشابه کلیدهای تک پل می باشند اما تفاوت هایی بین آن ها وجود دارد. معمولاً در کلید تبدیل سه پیچ و در کلید تک پل دو پیچ مورد استفاده قرار می گیرد. کلیدهای تبدیل سه ترمینال دارند که یکی از آن ها مشترک و مابقی ترمینال ها غیرمشترک است. به طور کلی کلید تبدیل به عنوان یکی از پرمصرف ترین وسایل برقی سیم کشی ساختمان محسوب می شود. در واقع از کلید تبدیل می توان برای روشنایی یک لامپ از دو نقطه نامساوی یا متفاوت استفاده کرد.

به عنوان مثال تصور کنید در ابتدای راه پله ساختمان هستید و لامپ را روشن نمودید حال بعد از طی کردن مسیر نیاز دارید که لامپ را خاموش کنید با استفاده از کلید تبدیل نیازی نیست که به ابتدای راه پله بروید و در همان طبقه ای که قرار دارید می توانید سیستم روشنایی را خاموش کنید.

کاربرد کلید تبدیل

انواع کلید تبدیل

کلید تبدیل تنوع بسیار زیادی دارد. باید توجه داشته باشید که چه نوع کلیدی را برای چه مکانی استفاده کنید. اگر قصد خرید کلید تبدیل را دارید بهتر است با انواع کلید تبدیل آشنا شوید.

کلید تبدیل توکار

در ساختمان ها کلیدها به دو صورت توکار و روکار نصب می شوند. در مدل های توکار، کلیدها در داخل قوطی های مخصوص و در داخل دیوار قرار می گیرند. استفاده از کلیدهای توکار باعث افزایش زیبایی محیط می شود اما به دلیل کنده کاری روی دیوار نصب آن ها کمی دشوار و سخت می باشد. در مدل های توکار هیچگونه سیم کشی مشخص نیست و زیبایی محیط بر این اساس بیشتر می شود.

کلید تبدیل روکار

یکی از انواع کلیدهای تبدیل پرکاربرد نوع روکار آن است. این کلیدها به دلیل اینکه به صورت روکار نصب می شوند نصب و راه‌اندازی و تعمیر و عیب یابی آن راحت است. این نوع کلیدها را می توان در تمام محیط ها نصب نمود و در مدل های مختلفی با رنگ و طرح های بسیار متنوعی وجود دارند.

کلید تبدیل تک پل

کلید تبدیل تک پل برای روشن و خاموش کردن یک لامپ استفاده می شود و نمی توان از آن برای بیش از یک وسیله الکتریکی استفاده نمود. از این کلید برای استفاده در راهروها و راه پله و اتاق های کوچک می توان استفاده نمود. کلید تبدیل تک پل دارای نصب و مداربندی ساده تری می باشد و مناسب برای ساختمان های مسکونی و اداری با فضاهای کوچک است. این کلیدهای تبدیل ایمن و بادوام هستند و هزینه کمتری دارند. همچنین هزینه های این کلیدها نسبت به کلیدهای دوپل پایین‌تر است.

کلید تبدیل دو پل

کلید تبدیل دوپل برای فضاهای بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرد. از این کلیدها برای روشن و خاموش کردن بیش از دو لامپ استفاده می شود. از این رو از این کلیدها در سالن های بزرگ یا کارخانه ها استفاده می کنند. این کلید تبدیل مانند کلید تک پل عمل می کند و پیچیدگی زیادی ندارد. در مدار کلید دوپل، نول به صورت مستقیم به لامپ وصل می شود و فاز به ورودی کلید می رود.

روش استاندارد سیم کشی کلید تبدیل

کاربرد کلید تبدیل

کلید تبدیل برای قطع و وصل کردن جریان برق در لامپ از دو نقطه متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد. کلیدهای تبدیل بیشتر برای محیط و مکان هایی که یک ورودی و همچنین یک خروجی دارند (مانند انواع راهرو و همین طور اتاق ها) استفاده می شود. به عنوان مثال شما می خواهید هنگام بالارفتن از پله ها لامپ را روشن کنید و زمانی که به انتهای پله ها و طبقات بالاتر رسیدید لامپ ها را خاموش کنید یا اینکه در سالن های بزرگ یا حیاط ها که دارای دو ورودی و خروجی هستند می خواهید هنگام ورود لامپ را روشن کنید و در خروجی هم لامپ را خاموش کنید این کار با استفاده از کلید تبدیل امکانپذیر است.

تفاوت کلید تبدیل و تک پل

کلیدهای تبدیل از نظر شکل و ظاهر بسیار شبیه کلیدهای تک پل هستند. به همین جهت بیشتر افراد کلید تبدیل را با کلید تک پل اشتباه می گیرند. سیم کشی کلید تبدیل متفاوت از کلیدهای تک پل و دو پل می باشد. نحوه نصب و اتصال کلیدهای تبدیل پیچیده تر است. تفاوت اصلی بین کلید تک پل و کلید تبدیل در تعداد پیچ های آن ها است. کلیدهای تک پل دو پیچ دارند یکی از پیچ ها برای وصل شدن به فاز خروجی از کلید و پیچ دیگر برای اتصال سیم فاز ورودی است. کلیدهای تبدیل دارای سه پیچ می باشند که یکی از آن ها مشترک و معمولا با رنگ قرمز و طلایی است و دو ترمینال دیگر غیرمشترک و معمولاً به رنگ نقره ای می باشد.

قیمت کلید تبدیل

قیمت کلید تبدیل به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله جنس بدنه، طراحی بدنه، تک پل یا دوپل بودن، روکار یا توکار بودن کلید، گارانتی و خدمات پس از فروش. کلید تبدیل و کلید تک پل از نظر ظاهری کاملاً شبیه هم هستند اما کلید تبدیل گران تر می باشد. کلید تک پل دارای دو ترمینال (پیچ) است اما کلید تبدیل دارای سه ترمینال (پیچ) است که یکی از آن ها مشترک و دو ترمینال دیگر به صورت غیرمشترک می باشد. پیچ ترمینال مشترک به رنگ طلایی و پیچ ترمینال های غیرمشترک به رنگ نقره ای می باشد.

سخن پایانی

نحوه نصب و سیم کشی کلید تبدیل اهمیت بسیار زیادی دارد. افرادی که در زمینه برق و الکتریک کار می کنند باید آگاهی و اطلاعات خود را افزایش دهند تا به راحتی بتوانند این نوع کلیدها را نصب کنند. از آنجائیکه روش سیم کشی کلیدهای تبدیل با سایر کلیدهای تک پل فرق دارد حتما در موقع سیم کشی و نصب کلید تبدیل به فروشگاه بازرگاه شطرنجی مراجعه نمایید. فروشگاه اینترنتی بازرگانی شطرنجی یکی از کاملترین فروشگاه ها در زمینه فروش انواع کلید و پریزهای ساختمان است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد