برق صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

برق صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

ما در این مقاله سعی نمودیم تعریف برق صنعتی، کاربردهای آن، انواع تجهیزات برق صنعتی و پرکاربردترین ابزارهای برق صنعتی را برای شما عزیزان شرح دهیم.

برق صنعتی چیست؟

اگر بخواهیم به ساده ترین روش برق صنعتی را تعریف کنیم می توان گفت یعنی کاربرد برق در صنعت. در نظر داشته باشید برق صنعتی مواردی همچون مقاومت، قدرت، نمادهای برقی، ولتاژ، نقشه ها و تجهیزاتی مانند رله های محافظ، فیوزها و قطع کننده های مدار، تجهیزات الکتریکی اتصال زمین، سیم و کابل و دستگاه های سیم کشی و نرم افزارها و برنامه ها را شامل می شود. برق صنعتی بسیاری از زمینه های فعالیت برق صنعتی را شامل می شود. به کنترل و مصرف انرژی الکتریکی در یک کارگاه یا کارخانه صنعتی برق صنعتی گفته می شود. همچنین تکنیک ها و روش هایی که برای نظارت و استفاده از برق در صنعت استفاده می شود در حوزه برق صنعتی هستند. این تکنیک ها و روش ها در ساختمان های مسکونی، تجاری، بیمارستان ها و ... کاربرد دارند.

می توان گفت که به شبکه سه فاز و قدرت و تجهیزات قدرت مثل موتورهای سه فاز، ژنراتورها و ترانس های قدرت، برق صنعتی می گویند. یکی دیگر از مباحث برق صنعتی روشن کردن تیرک های روشنایی در یک جاده برون شهری به کمک یک یا چند کنتاکتور است.

تفاوت برق صنعتی و تجاری چیست؟

تفاوت های کلیدی بین برقکاران صنعتی و تجاری وجود دارد. برقکاران صنعتی در عیب یابی مشکلات در محیط های صنعتی ماهر هستند در حالی که برقکاران تجاری در تعمیر و نگهداری برق در محیط کار تخصص دارند.

تفاوت برق صنعتی و خانگی چیست؟

سیم کشی خانگی معمولاً از طریق دیوارها به صورت تک فاز اجرا می شود و به دلیل بار الکتریکی کمتر از ولتاژ کمتری استفاده می کند. سیم کشی صنعتی به صورت سه فاز برای ایجاد خروجی بالاتر برای تامین برق تجهیزات ولتاژ بالا و سیستم های متعدد استفاده می کند.

انواع تجهیزات برق صنعتی چیست؟

رله بیمتال

رله بی متال

یکی از ابزارهای برق صنعتی رله حرارتی (بی متال) است که برای حفاظت از موتورهای الکتریکی در مقابل اضافه بار استفاده می شود. این رله ها از به هم پیوستن دو فلز غیرهمجنس تشکیل شده است. بر اثر عبور جریان از بی متال، دو فلز گرم می شوند و طول آنها افزایش می یابد. بر اثر اختلاف موجود بین ضریب انبساطی این دو فلز کار می کند. در نتیجه مسیر عبور جریان کنتاکها باز و مدار قطع می شود.

خرید کنتاکتور

کنتاکتور

کنتاکتور یکی از مهمترین و پرکاربردترین تجهیزات در برق صنعتی به شمار می رود. کنتاکتور نوعی وسیله قطع و وصل شونده به صورت الکتریکی (کلید الکترومغناطیسی) است که برای کلیدزنی یک مدار قدرت/کنترل مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه مهمترین جزء مدارهای فرمان الکتریکی را تشکیل می دهد. کنتاکتور با بهره‌گیری از عملکردی مشابه عملکرد رله، در آمپرهای بالا به کار برده می شود. در نتیجه به علت استفاده در آمپراژ بالا، سرعت قطع و وصل کنتاکت های آن در مقایسه با رله کمتر است.

خرید فیوز مینیاتوری

کلید مینیاتوری

کلید مینیاتوری یا فیوز مینیاتوری تجهیزی است که مدارهای الکتریکی را در برابر جریان اضافه و غیرمجاز محافظت میکند. اگر جریان بیش از حد مجاز از کلید بگذرد جریان برق قطع می‌شود. امروزه در سیستم‌های برق کشی یک ساختمان از وسایل مختلفی برای ایمنی بیشتر استفاده می‌شود که یکی از این وسایل کلید مینیاتوری است که مدارهای الکتریکی را در برابر جریان غیرمجاز محافظت می‌کند. کلیدهای مینیاتوری غیرقابل تنظیم هستند و می توانند به صورت مغناطیسی و حرارتی به کار گرفته شوند. یکی از تفاوت های کلیدهای مینیاتوری با فیوزها این است که کلیدها عمل قطع مدار را به صورت اتوماتیک و خودکار انجام می دهند و مجدد به حالت آماده به کار باز میگردند. اما فیوزها یکبار مصرف هستند و پس از آب شدن و قطع مدار، باید تعویض شوند.

شاسی

یکی دیگر از تجهیزات مورد استفاده در برق صنعتی شاسی است که از آن جهت انتقال فرمان وصل و قطع به سمت رله ها و کنتاکتور استفاده می شود. بدنه شاسی ها معمولا از جنس فلز یا پلاستیک یا باکالیت مقاوم و سخت می باشد. بر اساس قطر، شکل ظاهری، رنگ و نوع ارسال فرمان شاسی ها را می توان به دسته های مختلفی تقسیم نمود. در واقع شاسی کلیدی است که توسط انگشت ها و با فشار دادن فعال می شود. حجم شاسی نسبت به سایر کلیدها کمتر و وزن آنها سبک تر می باشد.

کلید حرارتی

از دیگر تجهیزات برق صنعتی می توان کلید حرارتی را نام برد که از امنیت بالایی برخوردار است. کلید حرارتی نوعی قطع کننده مدار است که به عنوان محافظت کننده در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه مورد استفاده قرار می گیرد. کلید حرارتی قابل قطع جریان مغناطیسی می باشد و می تواند مدار موتور را در حین کار قطع یا وصل نماید. کلیدهای حرارتی مدار قدرت را قطع و وصل می کنند و همراه با تجهیزات جانبی برای استفاده در مدار فرمان قابل نصب هستند. کلید حرارتی، دو حفاظت اصلی شامل حفاظت مغناطیسی و حفاظت حرارتی را برعهده دارند. عملکرد حرارتی برای حفاظت موتور الکتریکی از اضافه جریان و عملکرد مغناطیسی برای حفاظت موتور الکتریکی در برابر جریان اتصال کوتاه می باشد.

ترمینال ریلی

ترمینال ریلی یکی از پرمصرف ترین تجهیزات در حوزه برق صنعتی است که اتصال و ارتباط سایر تجهیزات به همدیگر را ممکن می سازد. برای انتخاب صحیح ترمینال باید موارد زیر را مدنظر داشته باشید: 1- برند سازنده ترمینال ریلی 2- نوع ترمینال 3- حداکثر جریان قابل تحمل 4- سایز سیم قابل اتصال 5- تعداد طبقه 6 رنگ بندی.

کاربردهای برق صنعتی چیست؟

اولین و مهمترین کاربرد برق صنعتی، در صنعت و در مکان هایی مانند کارخانه های صنعتی و تولیدی است. هرجایی که مربوط به صنعت باشد و نیاز به کاربردهای الکتریسته داشته باشد از برق صنعتی استفاده می شود. در این مکان ها به دلیل استفاده از دستگاه های متفاوت و بزرگ مصرف برق بسیار زیاد است و باید روشی برای کاهش مصرف و هزینه برق وجود داشته باشد تا مشکلی برای روند کار صنایع ایجاد نشود. موتورهای تولیدکننده برق تکفاز توانایی تولید یک فاز از برق خروجی را دارند و دائما در حال نوسان هستند. این نوسان برای لوازم برقی خانگی آسیبی به دستگاه ها وارد نمی کند ولی تجهیزات صنعتی نیاز به برق صنعتی دارند و از برق سه فاز استفاده می شود تا جریان بدون نوسان ایجاد شود و آسیبی به دستگاه ها وارد نشود. از مباحث مهم در برق صنعتی می توان به برق سه فاز و تک فاز، بررسی تجهیزات برق رسانی، مدیریت و کنترل بسیاری از تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، فن های هوا، هیترهای صنعتی، قدرت ژنراتورها و ترانسفورماتورها اشاره نمود. از دیگر کاربردهای برق صنعتی، استفاده از برق برای کارکردن تابلوهای برق، کنترل کلیدهای الکتریکی سه فاز، کنترل پمپ های آب سه فاز و ... می باشد.

پرکاربردترین ابزارها در برق صنعتی چیست؟

PLC

PLC پی ال سی(Programmable Logic Controller) به معنی کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی است. در واقع پی ال سی یک نوع کامپیوتر خاص است که کنترل و مدیریت فرآیندهای تولیدی واحدها و کارنجات صنعتی از طریق آن صورت می گیرد. کارهایی مانند خط مونتاژ در یک کارخانه تولیدی، فرآیندهای موجود در کارخانه های سنگ معدن یا تسویه خانه های فاضلاب از طریق این کامیپوتر دیجیتال صنعتی صورت می گیرد. ضریب ایمنی بالا، دقت و شتاب کارکرد بالا، تسهیل در برنامه نویسی و خطایابی آسان از مهمترین مزایای PLC در حوزه صنعت تلقی می گردد.

سیم و کابل

یکی دیگر از ابزارهای پرکاربرد در برق صنعتی سیم و کابل های برق می باشد. سیم و کابل هر دو به منظور جریان الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند که کاربرد این دو تنها به خطوط انتقال جریان برق ختم نمی شود بلکه در انواع دستگاه ها، تجهیزات و ماشین آلات مختلف نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از مهمترین ویژگی های سیم و کابل برق صنعتی، ظرفیت تحمل بار بالا و دوام و مقاومت مطلوب است. انواع سیم و کابل صنعتی نظیر کابل های برق، کابل های مخابراتی و همچنین کابل شبکه در سایزهای مختلف مورد مصرف هستند. تقاضا برای سم و کابل صنعتی به گسترشش بخش صنعتی و توسعه زیرساخت ها در تولید و انتقال نیرو، مخابرات و بخشهای مسکونی و تجاری بستگی دارد.

تابلو برق صنعتی

تابلو برق صنعتی فضایی است که تجهیزات برق صنعتی و تجهیزات الکتریکی یک مدار در آن نصب می شود. تابلو برق لزوما فلزی نیستند و جنس غیرفلزی آن هم وجود دارد. تابلوها در صنایع، کاربردی وسیع داشته و به منظور حفاظت و کنترل مدارات در یک سیستم قدرت استفاده می شوند. درون تابلو برق تجهیزات مختلفی وجود دارد که با توجه به هدفی که تابلو برق برای آن طراحی شده است متفاوت است. این تابلوهای برق بر اساس ساختمان و شکل ظاهری، محل نصب و نوع عملکرد تقسیم بندی می شوند. انواع تابلو برق از نظر ولتاژ عبارتند از: تابلو برق فشار ضعیف، تابلو برق فشار متوسط و تابلو برق فشار قوی.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی نمودیم به طور کامل و جامع به سؤال برق صنعتی چیست، چه کاربردهایی دارد و انواع تجهیزات برق صنعتی پاسخ دهیم. یک متخصص برق صنعتی باید اطلاعات کلی مرتبط با برق صنعتی از نظر علمی و کاربردی را بداند. برق صنعتی یکی از رشته های پرطرفدار و پردرآمد برق و الکترونیک در بازار کار است. شما عزیزان جهت خواندن مقالات دیگر با ما همراه باشید.


ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد