سیم و کابل نسوز چیست؟ و چه ویژگی هایی دارد؟

سیم و کابل نسوز چیست؟ و چه ویژگی هایی دارد؟

از این سیم و کابل در صنایع گوناگونی نظیر صنایع فولاد، مس، نفت و گاز، پتروشیمی، تهویه مطبوع، شیمیایی، صنایع روشنایی و بسیاری صنایع مرتبط دیگر مورد استفاده فرار می گیرد.

یکی از بخش های مهم در ساختمان سازی استفاده از سیم و کابل نسوز جهت حفظ جان و مال انسان ها و فراهم نمودن ایمنی لازم در برابر آتش‌سوزی است. در کشورهای توسعه یافته استفاده از کابل های با جنس PVC به دلیل نداشتن امنیت در هنگام آتش‌سوزی منسوخ شده است. در ایران نیز با توجه به تغییرات اساسی و پیشرفت های حاصله شرکت های گوناگون زیادی در زمینه ابداع و تولید تجهیزات مقاوم در برابر آتش سرمایه گذاری نمودند.

تفاوت سیم و کابل چیست؟

تفاوت اصلی بین سیم و کابل این است که، سیم یک هادی منفرد می باشد ولی کابل، گروهی از هادی هاست. در واقع می توان گفت که سیم ها جزئی از کابل ها هستند. به بیان ساده‌تر باید گفت که، سیم می تواند یک رشته یا گروهی از رشته های رسانا باشد. در صورتی که کابل از دو یا چند رشته سیم عایق تشکیل شده است که همگی درون یک پوشش پیچیده اند. از سیم برای انتقال سیگنال و تحمل بارهای الکتریکی استفاده می شود و از کابل برای انتقال نیرو و همچنین حمل سیگنال های برق و مخابرات استفاده می شود.

سیم نسوز چیست؟

سیم های نسوز، سیم های مقاوم در برابر حرارت می باشند. جنس روکش هادی الکتریکی این نوع از سیم ها معمولاً از جنس سیلیکونی است. سیم های نسوز با روکش PVC دردمای 90 درجه سانتیگراد و سیم نسوز با روکش سیلیکون و فایبرگلاس در دمای 750 درجه سانتیگراد آتش می گیرند. تمام سیم هایی که تحمل حرارتی بالایی در مقابل حرارت ندارند سیم های معمولی یا سیم قابل اشتعال می باشند.

انواع سیم نسوز

سیم نسوز با پوشش PVC

این نوع سیم ها تحمل حرارتی نسبتاً پایینی دارند و در دمای 180 درجه سانتیگراد به اشتعال نزدیک می شوند.

سیم نسوز سیلیکونی

سیم نسوز سیلیکونی پرکاربردترین نوع سیم نسوز در صنعتی است. این سیم در دمای 200 درجه سانتیگراد برای مدت زمان طولانی و در دمای 250 درجه سانتیگراد برای مدت کوتاهی استفاده می شود.

سیم دوروکش نسوز

این نوع سیم علاوه بر پوشش اولیه یک پوشش ثانویه دارد که از جنس فایبرگلاس است و باعث می شود که این سیم تحمل دمای تا 750 درجه سانتیگراد را داشته باشد.

کابل نسوز چیست؟

کابل نسوز یا ضدآتش به کابلی گفته می شود که در هنگام مواجه شدن با شعله ی مستقیم بتواند مقدار دمای مشخص را در مدت زمان معینی تحمل نماید. در ساخت این کابل ها از پلیمر فاقد هالوژن استفاده شده است که باعث می شود از انتشار آتش‌سوزی جلوگیری کرده و دود و گازهای سمی کمتری تولید شود. کابل های نسوز اغلب طوری طراحی شده اند که هم در مقابل حرارت بالا و هم در مقابل ضربات فیزیکی مقاومت بالایی داشته باشند.

بسیار مهم است که پیمانکاران بدانند چه زمانی از Flame Retardant و چه زمانی از کابل مقاوم در برابر آتش استفاده کنند، چه تفاوت‌هایی با هم دارند و چگونه باید به انتخاب‌های درست رسید.

کابل های مقاوم در برابر شعله برای مقاومت در برابر گسترش آتش به یک منطقه جدید طراحی شده اند.

کابل های مقاوم در برابر حریق برای حفظ یکپارچگی مدار طراحی شده اند و برای مدت زمان مشخصی تحت شرایط تعریف شده به کار خود ادامه می دهند.

هر دو نوع کابل،نقش مهمی در حفظ یکپارچگی محیط در هنگام حادثه آتش‌سوزی و بهبود شانس فرار و زنده ماندن دارند.

انواع کابل نسوز

  • کابل کنترل نسوز
  • کابل اعلام حریق
  • کابل قدرت
  • کابل ابزار دقیق نسوز
  • کابل فشار قوی نسوز
  • سیم نسوز با روکش بافت
  • سیم و کابل جرقه زن

کاربرد سیم و کابل نسوز

علت اصلی استفاده از کابل نسوز و ضد حریق 2 مورد زیر می باشد:

  • کابل برق با کابل کنترل در محل نصب و بهره‌برداری با دمای بالا، با حرارت یا آتش روبرو خواهد بود.
  • کابل در زمان اضطراری مانند بروز آتش‌سوزی سالم مانده و به کار خود ادامه دهد.

این دو علت در مکان ها و کاربری های متنوعی دیده می شوند و مشتریان برای نصب کابل در چنین محیط هایی از انواع سیم و کابل fire resistant استفاده می کنند. هرجا که کوره ذوب باشد، چه صنایع فولاد سازی باشد یا شیشه سازی، حتما کابل نسوز هم است. چرا که در غیر این صورت امکان بروز حوادث جبران ناپذیر بسیار زیاد است. صنایع مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاهی، خودروسازی و هواپیماسازی از کابل های نسوز استفاده می کنند.

کابل های ضد حریق در اماکن عمومی از جمله هتل ها، پاساژها، سالن های تئاتر و سینما، موزه ها، بیمارستان ها، مراکز خرید، آسمان خراش ها، ادارات، مدارس، فرودگاه ها، زیرزمین و تونل ها، ایستگاه های قطار، مراکز کامپیوتری، سیستم های هشدار، سیستم های کنترل ترافیک و سیستم های اطفاء حریق کاربرد دارند.

ساختار این محصولات باید طوری باشد که پس از آتش‌سوزی، سیم بتواند به طور معمول برق را انتقال دهد، سیگنالهای کنترلی مختلف و سیگنالهای هشدار برای فرار انسان را فعال کند، همچنین هشدار خودکار و امکانات اطفای حریق را شروع کند.

استانداردهای سیم و کابل نسوز

از مهمترین تاسیسات ساختمانی در ساختمان ها، سیم و کابل نسوز می باشد که باید در شرایط اضطراری مثل آتش‌سوزی، عملکرد صحیح خود را حفظ کند. بنابراین باید سیم و کابل ضدآتش انتخابی شما مطابق با استانداردهای بین المللی باشد. استانداردهای بین المللی درنظر گرفته شده برای سیم و کابل ضد حریق موسوم به IEC و استاندارد ملی ایران موسوم به ISIRI می باشد.

خرید سیم و کابل نسوز

انواع مختلفی از سیم و کابل ضدآتش در بازار موجود است که هریک از آنها برای کاربری های خاص استفاده می شوند. برای خرید سیم و کابل باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • بررسی مواد سازنده عایق و روکش
  • انتخاب میزان آمپر موردنیاز
  • مشخص نمودن سطح ولتاژ عایق
  • درجه حرارت روکش سیم و کابل در بلند مدت
  • شرایط محیط و محل نصب
  • بررسی سطح مقطع موردنیاز
  • بررسی حداکثر دمای لحظه ای
  • بررسی رنگ روکش
  • نوع بسته بندی

قیمت سیم و کابل نسوز

یکی از ویژگی های مهم و تاثیرگذار در خرید، قیمت سیم و کابل نسوز می باشد. در رابطه با قیمت سیم و کابل نمی توان یک مبلغ مشخص و معین را تعیین نمود زیرا عوامل مختلفی در تعیین قیمت سیم و کابل نسوز تاثیرگذار می باشند. برای مثال درصد خلوص پوشش سیلیکونی، شیلددار بودن یا نبودن، نوع شیلد، نوع عایق، سطح مقطع، برند تولیدکننده کابل و ... همگی در تعیین قیمت نهایی تاثیرگذار هستند.

تولیدکننده سیم و کابل نسوز

در سالهای گذشته، ایران مجبور به واردات سیم و کابل از کشورهای دیگر بود. اما در سالهای اخیر با توجه به رشد و پیشرفت کشور، شرکت های مختلفی تولیدات سیم و کابل را شروع نمودند. شرکت سیمکو از سال 54 فعالیت خود را در حوزه تولید انواع سیم و کابل آغاز نمود. این شرکت به عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان انواع سیم و کابل نسوز استاندارد در ایران شناخته می شود. شرکت سیم و کابل سیمکو همیشه پیشرو در تولید کابل های با کیفیت و متنوع بوده است. این برند جزو محبوب ترین مارک سیم و کابل برق ساختمان قرار دارد زیرا که سیم های باکیفیت زیاد و پرطرفداری را تولید می کند. شما هموطنان عزیز می توانید با اطمینان خاطر انواع سیم و کابل ضدآتش تولیدی این شرکت را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد