محافظ‌های برق

نوسان و قطعی برق خصوصا در فصل تابستان و آسیب پذیر بودن دستگاه‌های الکترونیکی مانند لوازم صوتی تصویری خانگی، کولر، یخچال و فریزر، با داشتن یک محافظ برق یا محافظ ولتاژ می‌تواند علاوه بر نگهداری، از خراب شدن این لوازم جلوگیری نماید.

دانستینهای جالب در مورد محافظهای ولتاژ برق

با توجه به درآمد اکثر افراد جامعه، نگهداری و محافظت از لوازم منزل بسیار کم‌هزینه‌تر از خرید لوازم خانگی می‌باشد. در این مقاله مسئله محافظت از وسایل برقی و استفاده از محافظ برق یا محافظ ولتاژ بررسی می‌کنیم.

در تشریح این الزام می‌توان این‌چنین بیان نمود که برق تولید شده در نیروگاه‌های انرژی با ولتاژ تعیین شده برای منازل تقسیم می‌شود منتها در این مسیر با نوسان ولتاژ یا بالا و پایین شدن ولتاژ برق مواجه و اگر بالاتر یا پایین‌تر از ولتاژ تعریف شده برای وسایل برقی باشد به آنها آسیب می‌رساند. مسئله دیگری که باید به آن توجه داشت نوسان و قطعی برق خصوصا در فصل تابستان و آسیب‌پذیر بودن دستگاه‌های الکترونیکی مانند لوازم صوتی تصویری، کولر، یخچال فریزر است، داشتن یک محافظ برق یا محافظ ولتاژ می‌تواند از خراب شدن این لوازم جلوگیری نماید.

نوسان برق  نوسان برق

نوسان برق یا نوسان ولتاژ چه زمانی رخ می دهد؟

در زمان وقوع رعد و برق.

زمانیکه مصرف برق بیش از حد باشد.

تعداد دستگاههای زیادی همزمان و در زمان اوج مصرف برق روشن باشند.

قطع شدن خطوط برق.

سیم کشی معیوب.

قطعات الکتریکی بد.

 در زمان نوسانات برق و بالا و پایین شدن ولتاژ و جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به دستگاه‌های برقی و صوتی و تصویری، لازم است از محافظ برق استفاده شود. محافظ برق یا محافظ ولتاژ به دلیل قرار گرفتن در مسیر ورودی برق، می توانند ولتاژ بالا و پایین و یا نوسان برق را مدیریت کنند.

محافظ برق چگونه عمل می کند؟

مسئله دارای اهمیت این است که محافظ برق هیچ گونه تاثیری روی جریان برق ندارد بلکه تنها به عنوان یک ناظر روی ولتاژ برق عمل می کند به این صورت که اگر ولتاژ برق ورودی کمتر از 170 و بیشتر از 250 ولت شود (با توجه به نوع دستگاه جریان ورودی متفاوت است)، محافظ به صورت اتوماتیک جریان را قطع می کند. برق ولتاژ مجاز بعد از حدود 1 تا 5 دقیقه (بستگی به نوع وسیله برقی دارد) به دستگاه وصل میشود. همچنین باید به این مسله اشاره نمود که بر خلاف باور برخی افراد، یک محافظ برق دستگاهی فراتر از چند‌راهی می باشد و باعث افزایش طول عمر لوازم برقی می شود.

                                                       محافظ برق

آیا می توان همزمان چندین دستگاه صوتی و تصویری به یک محافظ برق وصل نمود؟

با انتخاب یک محافظ برق یا ولتاژ مناسب برای لوازم برقی می‌توان بهترین کاربری را از دستگاه محافظ نمود. در برخی از محافظ‌های ولتاژ لوازم صوتی و تصویری چندین پریز برق به چشم می‌خورد. در این صورت می‌توان به تعداد پریزها، دستگاه‌های برقی را به محافظ متصل کرد. با افزایش دستگاه‌ها نه تنها هیچ فشاری به محافظ وارد نمی‌شود و بلکه محافظ قادر است امنیت همه‌ی آن‌ها را تامین کند.

نوسانات برق یکی از شدیدترین و رایج‌ترین خطرات برای تجهیزات الکترونیکی مدرن محسوب می شود، تا جایی‌که موسسات بیمه قوانین و مقرارات سختگیرانه‌ای در قراردادهای خود پیش بینی کرده اند.

برای خرید محافظ برق یا محافظ ولتاژ لوازم صوتی تصویری به نکات زیر توجه داشته باشید:

طول کابل: به طور معمول طول کابل دستگاه محافظ برق 1.5و 2.5و4 متر می‌باشد. بهترین انتخاب با توجه به محیط منزل محافظ برقی است که شما را محدود نکند و مناسب فضا باشد.

محافظ‌های کلید‌دار: کلید‌دار بودن محافظ ولتاژ مزیت خوبی برای روشن خاموش کردن محافظ بدون کشیدن دو شاخه از پریز برق می باشد.

قدرت: توجه داشته باشید که هر دستگاه محافظ برق برای چه کاربری می باشد. به طور معمول مناسب است که قدرت محافظ بیشتر از 2500 ولت آمپر باشد.

دقت داشته باشید که دستگاه‌های از یک دسته مثل صوتی تصویری را به یک محافظ وصل نمایید و هرگز محافظ صوتی تصویری را برای یخچال فریزر و یا کولر استفاده ننمایید.

زمان تاخیر در روشن شدن چراغ سبز محافظ‌ها با توجه به کاربری متفاوت می باشد، محافظ برق یخچال زمان بیشتری نسبت به محافظ برق صوتی تصویری در روشن شدن چراغ سبز دارد.

محافظ ارت‌دار، ایمنی وسایل شما را افزایش می‌دهد.

محافظ را از مارک‌های معتبر خریداری کنید. یک محافظ غیراستاندارد گارانتی مناسبی ندارد و در بهترین حالت اصلاً عمل نمی‌کند. فروشگاه اینترنتی الکتریکی شطرنجی، محافظ برق تولید شده در گروه صنعتی الکترونیک کاوه را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت برای مشتریان گرامی عرضه می‌دارد.


می توانید کالاهای زیر را در فروشگاه الکتریکی شطرنجی مشاهده و خریداری نمایید:

محافظ برق کولر گازی، محافظ برق یخچال فریزر، محافظ برق صوتی تصویری.


 

 

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد