راهنمای خرید چراغ ریلی

راهنمای خرید چراغ ریلی

امروزه برای طراحی دکوراسیون داخلی، چراغ ریلی مورد استفاده قرار می گیرد. این چراغ ها در مدل های متنوعی ساخته شده و در بازار عرضه می شود. در صورتی که قصد دارید از انواع چراغ ریلی استفاده کنید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی کسب نمایید. چراغ های ریلی برای اولین بار در دهه ی 60 میلادی به کار گرفته شدند. چراغ های ریلی بسیار شناخته شده و محبوب هستند و اغلب در کافه ها، فروشگاه ها، موزه ها و گالری ها مورد استفاده قرار می گیرند. البته امروزه از این نوع چراغ ها برای نورپردازی خانه های مسکونی نیز استفاده می شود.

چراغ ریلی چیست؟

چراغ های ریلی، دارای تعدادی منبع نور هستند. منابع نور بر روی یک ریل نصب می شوند و همگی در یک مسیر قرار می گیرند. نکته مهم دیگر در خرید چراغ ریلی، انتخاب ریل مناسب چراغ های ریلی می باشد. چراغ های ریلی برای تاباندن نور بر روی یک سوژه خاص مورد استفاده قرار می گیرند و ویژگی اصلی آنها انعطاف پذیری بالاست. برای خرید چراغ ریلی باید به مواردی مانند نوع مکان، مساحت مکان موردنظر، نوع نورپردازی، رنگ نور و همچنین هزینه های مدنظر برای نورپردازی دقت و توجه داشته باشید.

ریل چراغ ریلی معمولاً طول بیش از یک متر دارد و طراحی آن به گونه ای است که در فواصل مشخص چراغ هایی روی آن قرار می گیرند. البته چراغ ریلی را می توان بدون ریل هم روی سقف و یا دیوار نصب نمود.

مزیت های چراغ ریلی

  1. این چراغ انعطاف‌پذیر است و قابلیت چرخش دارد که تغییر جهت تابش نور را به هر سمتی امکانپذیر می کند.
  2. نور تابیده شده توسط این چراغ به صورت متمرکز است و می توان آن را برای نورپردازی نقطه ای استفاده کرد. به همین دلیل با نام چراغ فروشگاهی نیز شناخته می شود و برای نورپردازی محصولات در ویترین مغازه و فروشگاه استفاده می شود.
  3. در صورت نصب چراغ ریلی روی ریل مخصوص خودش می توان آن را به نقطه ی دیگری در طول ریل منتقل کرد.
  4. این چراغ ها مناسب برای نورپردازی هدفمند هستند و نوری زیبا و ملایم را می تابانند.
  5. برای برجسته کردن یک شی یا دیوار یا ویژگی خاص از معماری و طراحی اتاق بهترین انتخاب هستند.
  6. هر چراغ ریلی مجزا از چراغ کناری قابل تنظیم است. بنابراین می توان یک چراغ را در ریل خود به چپ و راست حرکت داد و یا با چرخش 360 درجه ای چراغ در جای خود به نور دلخواه دست یافت. در واقع هرجا که نور بیشتری نیاز است چراغ به همان سمت نور می تاباند.

معایب چراغ ریلی

  1. مناسب نورپردازی اتاق های با سقف کوتاه نیستند و اگر در ارتفاع پایین نصب شود افراد در معرض خطر برق گرفتگی قرار می گیرند.
  2. محل نصب چراغ نباید طوری باشد که با سایر وسایل مانند پنکه سقفی، درب و پنجره و وسایل دیگر تماس پیدا کنند.
  3. چراغ ریلی یک محصول مدرن است و نباید برای نورپردازی فضاهایی که با سبک دکوراسیون مدرن هماهنگ نیستند استفاده شود.

چراغ ریلی تک فاز و سه فاز

احتمالاً در هنگام خرید چراغ ریلی در مورد تک فاز و سه فاز بودن چراغ ریلی از شما سؤال شده است و شاید برای شما سؤال باشد که مفهوم 1 فاز و 3 فاز بودن چراغ ریلی چیست؟ در ابتدا می خواهیم شما را با معنی فاز آشنا کنیم.

فاز چیست؟ در یک کابل برق استاندارد با سه مدل سیم روبرو هستیم، فاز، نول و سیم زمین. فاز سیمی است که جریان از آن عبور می کند و همراه با سیم نول به تجهیزات برقی متصل می شوند و آن ها را روشن می کنند.

ریل تک فاز و سه فاز

ریل تک فاز: در ریل 1 فاز (یک ریل یک مدار) برق بین دو سیم جریان دارد، سیم فاز (L) و سیم خنثی (N). یعنی تمام چراغ های روی ریل با هم کنترل می شوند و همیشه با هم روشن و خاموش می شوند.

ریل سه فاز: ریل های 3 فاز دارای سه فاز (L1, L2, L3) هستند و آن ها را به صورت جداگانه با سیم خنثی (N) می توان ترکیب کرد. در مدل سه فاز می توان سه مدار مختلف در سیستم روشنایی داشته باشیم و چراغ های موجود روی ریل را به صورت جداگانه از هم کنترل نمود. برای استفاده از این ریل سه فاز نیاز به یک کابل برق با 5 رشته سیم  (3فاز، یک نول و یک زمین) می باشد.

نحوه نصب چراغ ریلی و فروشگاهی

در چراغ ریلی، هرکدام نیاز به سیم کشی جداگانه ندارد. یک ریل سرتاسری به دیوار یا محل نصب پیچ شده و سیم کشی می شود. تمام چراغ ها برق و انرژی خود را از همان یک سیم دریافت می کند. اگرچه ممکن است چراغ ها در یک مسیر نصب شوند اما می توان آن ها را تنظیم کرد مثلاً دو چراغ که کنار هم نصب شده اند یکی می تواند سمت چپ و دیگری سمت راست را نورپردازی کند. این چراغ ها بر روی پایه های قابل چرخش هستند. این ویژگی در فروشگاه ها، مغازه ها، نمایشگاه ها از اهمیت بالایی برخوردار است و نیاز به نصب چراغ جداگانه در هر گوشه ای نیست و با تنظیم جهت این چراغ ها می توان نور ایده آل به وجود آورد.

نتیجه گیری

امروزه مدل های متنوعی از چراغ های ریلی تولید و به بازار عرضه می شود. امروزه چراغ های ریلی در کوراسیون داخلی کارایی بسیار گسترده ای دارند و از این محصولات در تمامی ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری و حتی در ساختمان های مربوط به نمایشگاه و کنفرانس یا مراکز فرهنگی هنری نیز استفاده می شود. شما می توانید انواع چراغ ریلی را با قیمتی بسیار مناسب از سایت فروشگاه اینترنتی شطرنجی خریداری نموده و مورد استفاده قرار دهید. در صورتی که سوالی در خصوص خرید و یا استفاده از چراغ ریلی داشته باشید می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید و سوالات خود را بپرسید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد