انواع ولتاژ ریسه ال ای دی

انواع ولتاژ ریسه ال ای دی

در این مقاله انواع ولتاژ ریسه ال ای دی و عوامل تاثیرگذار برای انتخاب و خرید انواع ریسه شیلنگی را شرح داده و مزایا و معایب هرکدام را برای شما توضیح دادیم

چراغ های ریسه ای مناسب برای نورپردازی می باشند. این چراغ های در واقع از تعدادی LED به صورت تکی تشکیل شده اند که روی یک مدار باریک و قابل انعطاف به طور منظم قرار می گیرند. از این ریسه ها برای نورپردازی، زیباسازی و همچنین روشنایی ساختمان ها، خانه ها، دکور کافه و رستوران و ... استفاده می شود. ریسه ال ای دی بهترین انتخاب برای روشنایی کاربردی و در عین حال روشنایی دکوراتیو است. به طور کلی ریسه ها در دو نوع ریسه تزئینی و ریسه ساختمانی وجود دارند. امروزه به دلیل طول عمر بالا، صرفه جویی در انرژی و نصب سریع و راحت، استفاده از ریسه های LED افزایش پیدا کرده است. ریسه های ال ای دی در ولتاژهای مختلف تولید و عرضه می شود و احتمالاً هنگام خرید انتخاب ولتاژ مناسب کمی گیج کننده باشد. در ادامه مطلب به بررسی توضیحات بیشتر درباره انواع ولتاژ ریسه ال ای دی می پردازیم.

انواع ولتاژ ریسه ال ای دی به 2 دسته تقسیم می شوند:

ریسه LED ولتاژ پایین (DC57/12v/24v)

ریسه LED ولتاژ بالا (AC110/220V)

ریسه های ولتاژ بالا

ریسه ولتاژ بالا در واقع نوارهای نوری هستند که به وسیله ولتاژ بالا هدایت می گردند. این ریسه ها می توانند بدون منبع تغذیه به AC یا برق شهر وصل شوند، زیرا تغذیه اصلی آن ها جریان متناوب برق است.

در واقع ریسه های 220 ولت و 110 ولت می توانند مستقیم به برق شهری وصل شوند و برای نصب نیازی به آداپتور ندارند و نصب آن ها ساده است. این ریسه ها چون جریان کاری نسبتاً کمی دارند، می توانند با طول 50 تا 100 متر عرضه شوند.

درجه حفاظت ریسه های LED ولتاژ بالا به طور کلی IP65 و یا بالاتر می باشد. به همین دلیل استفاده از این ریسه ها به عنوان روشنایی تزئینی در فضای باز در ساختمان ها، پارک ها، پل ها و ... می باشد.

ریسه های ولتاژ پایین

ریسه های ولتاژ پایین معمولاً با ولتاژ پایین DC تغذیه می شوند. برای روشن شدن این ریسه ها حتما یک منبع تغذیه نیاز است. ریسه های ولتاژ پایین برای نصب نیاز به یک منبع تغذیه دارند. ریاج ترین نوع ریسه ولتاژ پایین ریسه های 12 ولت هستند. اندازه این ریسه ها بسیار کوچک است و می توان آن ها را در باریک ترین مکان ها نیز استفاده نمود. اصولا این نوع ریسه ها با مواد عایق بندی نمی شوند.

مزایا و معایب ریسه های ال ای دی با ولتاژهای متفاوت

  1. وجود منبع تغذیه در ریسه های ولتاژ پایین باعث می شود نتوانیم در هرجایی آن ها را نصب کنیم.
  2. در ریسه های ولتاژ بالا افت ولتاژ کمتری اتفاق می افتد بنابراین در مسیرهای طولانی بهتر است از ریسه های ال ای دی ولتاژ بالا استفاده شود.
  3. در ریسه های ولتاژ بالا گرمای بیشتری تولید می شود و طول عمر این ریسه ها کمتر می شود.
  4. در ریسه های ولتاژ پایین خطر برق گرفتگی بسیار کم است و در فضاهای مرطوب می توان از آن ها استفاده نمود.
  5. در ریسه های ولتاژ پایین امکان برش در طول های کمتر وجود دارد اما در ریسه های ولتاژ بالا قابلیت برش هر 100 سانتیمتر می باشد.
  6. ساخت ریسه های ولتاژ بالا سخت و هزینه بر است ولی نصب آنها راحت تر می باشد.

ریسه led نواری 24 ولت

ولتاژهای مختلف ریسه ال ای دی

ریسه LED تنوع بالایی دارد و در اندازه ها و ولتاژهای مختلفی تولید می شوند.

ریسه ال ای دی 5 ولت: این نوع ریسه های ال ای دی چندان رایج نیست و بیشتر در موارد خاص و دکوری استفاده می شود. این ریسه ها ریسه های کوچک و ساده می باشند که به صورت مستقیم به پورت USB وصل می شوند و شامل ریسه های دیجیتال هم می شوند.

ریسه ال ای دی 12 ولت: یکی از رایج ترین نوع ریسه ها ریسه ال ای دی 12 ولت می باشد که در اکثر فروشگاه ها وجود دارد. این ریسه ها به دلیل ولتاژ پایین کار، ساده و بی خطر هستند اما در موارد زیادی نمی توان از آن ها استفاده نمود. بیشترین متراژی که می توان در ریسه های ال ای دی 12 ولتی استفاده کرد 5 متر است و برای بیش از 5 متر باید سیم کشی بیشتری از منبع تغذیه صورت بگیرد.

ریسه ال ای دی 24 ولت: این مدل ریسه برای طول ریسه های بیشتر استفاده می شود و مانند ریسه های 12 ولت بسیار رایج و در دسترس هستند. محل برش این ریسه ها نیز طولانی تر است و برای طول حداکثر تا 20 متر و بدون هیچ افتی قابل استفاده هستند.

ریسه ال ای دی 220 ولت: ریسه 220 ولت نسل جدید ریسه های ال ای دی هستند. این ریسه ها مستقیم به برق شهر وصل می شوند و برای پروژه های بزرگ و متراژهای طولانی بهترین گزینه می باشند.

عوامل تاثیرگذار در انتخاب و خرید انواع ریسه ال ای دی

درجه حفاظت ریسه

با توجه به نیاز شما برای نصب ریسه در مکان موردنظر می توانید از ریسه های نواری ولتاژ پایین و یا ولتاژ بالا استفاده کنید. ریسه های ال ای دی 12 ولت/ 24 ولت ولتاژ پایین را می توان به صورت غیرضدآب (ip20)، ضد گرد و غبار (ip44)، ضد آب (ip65) و زهکشی کامل (ip68) تهیه نمود.

قابلیت برش ریسه

بر روی نوار led در فاصله مشخصی یک علامت قیچی جهت برش ریسه وجود دارد به این معنی که این مکان قابل برش است. دقت داشته باشید شما فقط می توانید از جایی که علامت قیچی دارد برش را انجام دهید و نمی توانید آن را از وسط برش دهید زیرا ریسه از کار می افتد. معمولاً کوچکترین واحد برش ریسه های نواری ولتاژ پایین هر 2/5 سانت و 5 سانت است که باعث شده بتوان آن را در هر فضا و مکانی نصب نمود. برش ریسه های 220 ولت اصولاً هر یک متر، 50 سانت و 20 سانت می باشد.

ریسه شلنگی لوپ لایت

متراژ ریسه

از آنجایی که ولتاژ ریسه DC کم است، اگر طول نوار بیش از حد طولانی شود افت ولتاژ باعث روشنایی ناسازگار بین سر و انتهای نور نوار می شود. بنابراین طول این ریسه ها معمولاً 5 تا 10 متر است. اما در ریسه های ولتاژ بالا معمولاً طول ریسه ها بین 50 تا 100 متر است و نیازی به منبع تغذیه ندارند و قدرت روشنایی در ابتدا و انتهای ریسه LED یکسان است.

نصب و اتصال ریسه

نصب ریسه های ولتاژ بالا بسیار آسان است و می توان آن را مستقیم به برق شهری وصل نمود. اما برای ریسه های ولتاژ پایین لازم است قبل از اتصال برق AC از یک منبع تغذیه DC استفاده کنید.

تفاوت در ایمنی و کاربرد

استفاده از ریسه های ولتاژ بالا به دلیل اینکه با برق شهری 220 ولت کار می کند خطرناک است و در صورت نصب در جایی که افراد به آن دسترسی داشته باشند و بتوانند آن را لمس کنند خطرات زیادی دارد. پس بهتر است آن را در جاهایی مانند سقف و نورپردازی نمای ساختمان استفاده نمایید.

همانطور که می‌دانیم ولتاژ ایمنی بدن انسان 36 ولت است و ولتاژ ریسه های ولتاژ پایین 12 ولت/ 24 ولت که از منبع تغذیه 12 ولت یا 24 ولت DC استفاده می کنند از ولتاژ ایمنی بدن انسان کمتر است. بنابراین خطر برق گرفتگی ندارد و می توان از آن در شرایط مختلف استفاده نمود. از این ریسه های ولتاژ پایین می توان در چراغ های مطالعه کنار تخت، نورحمام، ویترین و ... استفاده نمود.

طول عمر ریسه

به طور کلی طول عمر هر دو نوع ریسه بالاست. اما ریسه های ولتاژ بالا به دلیل گرمای تولیدی بیشتر طول عمر کمتری دارند. یکی از دلایل اصلی محبوبیت ریسه های ولتاژ پایین طول عمر بیشتر این ریسه های می باشد.

نمونه نصب شده ریسه شیلنگی

سخن پایانی

در این مقاله انواع ولتاژ ریسه ال ای دی را بررسی کرده و تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها را مرور کردیم. هر یک از این مدل‌‌ها می‌توانند در مکان و کاربرد خود بهترین عملکرد را داشته باشند. بنابراین با انتخاب نوع فضا و مدل دکور خود می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. به طور خلاصه می‌توان گفت ولتاژهای پایین‌تر در متراژهای کمتر و سبک‌تر و ولتاژهای بالا در ریسه‌های طولانی و فضاهای بزرگ‌تر انتخاب بهتری هستند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد