فیبر نوری چیست؟ کاربردها و مزایا و معایب آن کدامند؟

فیبر نوری چیست؟ کاربردها و مزایا و معایب آن کدامند؟

فیبر نوری به فناوری اطلاق می شود که اطلاعات را به صورت پالس های نور در امتداد فیبر شیشه ای یا پلاستیکی منتقل می کند. یک کابل فیبر نوری می تواند حاوی تعداد متفاوتی از این فیبرهای شیشه ای باشد.

فیبر نوری چیست؟

فیبر نوری به عنوان وسیله ای برای انتقال نور بین دو سر فیبر استفاده می شود و کاربرد گسترده ای در ارتباطات پیدا کرده است. با استفاده از فیبر نوری امکان انتقال داده ها به صورت پالس های نور در فاصله های طولانی تر و پهنای باند بالاتر (نرخ انتقال داده) نسبت به کابل های معمولی وجود دارد. در فیبر نوری به جای سیم های فلزی از فیبر شیشه ای یا پلاستیکی استفاده می شود و سیگنال ها با تلفات کمتری ارسال می شوند. فیبر نوری از تداخل الکترومغناطیسی مصون هستند.

کاربردهای فیبر نوری

1- کاربرد در ارتباطات

فیبر نوری به دلیل انعطاف پذیری بالا در شبکه های مخابراتی و رایانه ای استفاده می شود. در فیبر نوری می توان کابل ها را در کنار هم قرار داد و باعث می شود بتوان برای ارتباطات از راه دور از آنها استفاده کرد زیرا نور مادون قرمز از طریق فیبر در مقایسه با الکتریسته در کابل های الکتریکی با ضعف کمتری منتشر می شود و اجازه می دهد مسافت های طولانی را با چند تکرارکننده طی کند.

در مسافت های کوتاه مانند یک ساختمان اداری کابل کشی فیبر نوری باعث صرفه جویی در کانال های کابل می شود. زیرا یک کابل فیبر نوری می تواند داده های بسیار بیشتری را نسبت به کابل های الکتریکی منتقل کند.

2- کاربرد در حسگرها

فیبر نوری را می توان به عنوان حسگر برای اندازه گیری دما، فشار، حرارت و ... استفاده نمود. از دیگر کاربردهای رایج فیبر نوری سیستم های امنیتی تشخیص نفوذ پیشرفته است. نور در امتداد کابل حسگر فیبر نوری که روی حصار، خط لوله یا کابل ارتباطی قرار داده شده است منتقل می شود و سیگنال برگشتی برای اختلالات، نظارت و تجزیه و تحلیل می شود. این سیگنال بازگشتی به صورت دیجیتالی پردازش می شود تا اختلالات را شناسایی کند و در صورت وقوع نفوذ، زنگ هشدار را به صدا درآورد.

3- کاربرد در انتقال نیرو

از فیبر نوری می توان برای انتقال نیرو استفاده کرد. در مواردی مانند استفاده در نزدیکی دستگاه های MRI که میدان مغناطیسی قوی تولید می کنند مفید است. همچنین برای تقویت آنتن ها و دستگاه های اندازه گیری مورد استفاده در تجهیزات انتقال ولتاژ بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع فیبر نوری

انواع کابل فیبر نوری بر اساس نحوه انتشار نور

فیبر نوری تک حالته (single mode): از این فیبرنوری، برای انتقال سیگنال در فواصل طولانی استفاده می شود.

فیبر نوری چند حالته (multi mode): از این فیبر نوری، برای انتقال سیگنال در فواصل کوتاه استفاده می شود.

انواع کابل فیبر نوری بر اساس مواد مورداستفاده

فیبر نوری پلیمری: مواد پلیمری و اکرلیک به عنوان ماده اصلی برای انتقال نور استفاده می شود. الیاف فیبر نوری پلاستیکی را می توان برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار داد بدون اینکه ضرری برای کودکان و سایر افراد حساس ایجاد کند.

فیبر نور شیشه ای: از الیاف شیشه ای بسیار ظریف تشکیل شده است. این کابل از انعطاف پذیری کمی برخوردار است.

انواع کابل فیبر نوری بر اساس ضریب شکست

فیبر نوری با ضریب شکست پلکانی: از یک هسته احاطه شده توسط روکش تشکیل شده است که دارای یک ضریب شکست یکنواخت است.

فیبر نوری با ضریب شکست درجه بندی شده: با افزایش فاصله شعاعی از محور فیبر، ضریب شکست فیبر نوری کاهش می یابد.

مزایای فیبر نوری

  • پهنای باند بیشتر فیبر نوری نسبت به کابل مسی
  • قوی تر بودن فیبر نوری نسبت به کابل مسی
  • نازک تر و سبک تر بودن فیبر نوری نسبت به کابل مسی
  • عدم نیاز به مراقبت یا تعویض مکرر فیبر نوری
  • توانایی غوطه ور ماندن در آب
  • امکان انتقال داده ها با نرخ 10 گیگابیت، 40 گیگابیت و حتی 100 گیگابیت بر ثانیه

معایب فیبر نوری

  • گران تر بودن فیبر نوری نسبت به کابل مسی
  • شکننده بودن کابل های فیبر نوری شیشه ای
  • نیاز به کارگر بیشتر جهت نصب فیبرهای نوری
  • کابل های تار نوری اغلب شکننده هستند.

فیبر نوری در ایران

در ایران در اوایل دهه 60 فعالیت های پژوهشی در زمینه فیبر نوری آغاز شد که در پی آن مجتمع تولید فیبر نوری در پونک تهران آغاز به کار نمود. در سال 1367 کارخانه تولید فیبر نوری در یزد به بهره‌برداری رسید. در همین سال نخستین خط مخابراتی فیبر نوری میان تهران و کرج راه‌اندازی شد. تولید فیبر نوری با ظرفیت 50000 کیلومتر در سال در ایران از سال 1373 آغاز شد. اولین پروژه فیبر نوری با اجرای 700 کیلومتر کابل با 13 هزار کانال میان چندین مسیر با هزینه‌ای بالغ بر 40 میلیارد ریال بین سال‌های 69 تا 73 انجام شد. در برنامه دوم توسعه پروژه فیبر نوری با ۱۱٬۶۰۰ کیلومتر کابل با ۶۲۰ هزار کانال بین شهری با هزینه ۶۵۴ میلیارد ریال در سال‌های ۷۴ تا ۷۸ به انجام رسید و نهایتاً در برنامه سوم توسعه ۱۷٬۸۵۰ کیلومتر تا ۲ میلیون کانال با پروتکشن بین شهرهای کشور با هزینه‌ای بالغ بر ۱٬۰۳۵ میلیارد در سال‌های ۷۹ تا ۸۳ اجرا شد. پروژه تار نوری آسیا-اروپا که به TAE مشهور است دارای ۲۴٬۰۰۰ کیلومتر طول است و از چین، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان، ایران، ترکیه، اوکراین و آلمان می‌گذرد. ظرفیت قابل حمل این خط، ۷٬۵۶۰ کانال تلفنی است.

نماینده رسمی کابل فیبر نوری گروه صنعتی رفسنجان

گروه صنعتی رفسنجان

شرکت تعاونی مجتمع صنعتی رفسنجان در سال 1360 تاسیس گردید. این شرکت در ابتدا فعالیت خود در بخش کشاورزی و بعد از آن تولید خوراک دام و طیور آغاز نمود. در سالهای بعد با ورود به پروژه های نصب و راه‌اندازی مراکز تلفن خودکار روستایی در روستاهای دور و نزدیک شهرستان رفسنجان در صنعت مخابرات کشور حضور پیدا کرد. در سال 1369 کارخانه عظیم تولید کابل های مخابراتی مسی را تاسیس نمود. و در سال 1380 اقدام به احداث کارخانه کابل فیبر نوری نمود و با تجهیز ماشین آلات پیشرفته و تکنولوژی روز دنیا سهم بزرگی از تولید کابل های فیبر نوری کشور را به خود اختصاص داد. در طی این سالها گروه صنعتی رفسنجان در زمینه های مختلفی سرمایه گذاری کرده و سرمایه گذاری اخیر در صنعت طراحی، تولید و اجرای پروژه های FTTX می باشد. این بخش در حال بررسی و خرید دانش فنی از شرکت های معتبر دنیا در بخش طراحی می باشد. در بخش تولید کابل های این صنعت، ماشین آلات موردنیاز راه‌اندازی شده و تولید در حال انجام می باشد و در آینده نه چندان دور اجرای پروژه های FTTX ممکن شده و با بالاترین استانداردهای دنیا صورت خواهد گرفت.

بهترین برندهای ایرانی فیبر نوری

فروش بهترین برندهای ایرانی فیبر نوری در فروشگاه اینترنتی الکتریکی شطرنجی آغاز شده است. فروشگاه الکتریکی شطرنجی مرکز فروش فیبر نوری ایرانی می باشد. پخش فیبر نوری بهترین برندهای ایران به صورت اینترنتی و حضوری انجام می شود. کابل فیبر نوری ایرانی از پرفروشترین انواع فیبر نوری محسوب می شود. پخش کابل فیبر نوری در بازار کشور به صورت مستقیم و اینترنتی انجام می شود و برای خرید راحت تر این محصول می توانید با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی نمودیم اطلاعات کاملی نسبت به فیبر نوری، انواع فیبر نوری، مزایا و معایب آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. توجه داشته باشید که فروشگاه اینترنتی الکتریکی شطرنجی نماینده رسمی گروه صنعتی رفسنجان در استان گیلان می باشد و انواع کابل های فیبر نوری با کیفیت را با قیمت مناسب ارائه می نماید. شما عزیزان می توانید جهت خرید کابل فیبر نوری و استعلام قیمت کابل فیبر نوری از طریق سایت فروشگاه شطرنجی اقدام نمایید.


ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد