آشنایی با سیستم روشنایی اضطراری (Emergency Lighting)

آشنایی با سیستم روشنایی اضطراری (Emergency Lighting)

روشنایی اضطراری برای شرایطی استفاده می شود که نیروی برق ورودی قطع شده و خاموشی رخ می دهد. سیستم روشنایی اضطراری برای تامین روشنایی و خروج ایمن ساکنین ساختمان در مواقع بحرانی طراحی و تعبیه می گردد. چراغ اضطراری با قطعی برق فعال می شود. هر چراغ روشنایی اضطراری دارای باتری ذخیره انرژی در داخل خود است که به طور معمول در حدود 3 ساعت می تواند روشن بماند. روشنایی اضطراری به صورت معمول باید به صورت اتوماتیک فعال شود و روشنایی لازم را جهت تخلیه و انتقال به محیط امن تامین نماید.

سیستم چراغ های اضطراری (ایمنی)

این سیستم شامل چراغ های روشنایی می باشد که در زمان قطع برق و به وجود آمدن حادثه، مستقل از برق شهر تغذیه و روشن می شوند. این چراغ ها می توانند به وسیله باتری موجود در هر چراغ و یا به صورت باتری مرکزی موجود در سیستم روشن شوند. هدف از طراحی و به کارگیری سیستم چراغ های اضطراری این است که در زمان بروز حادثه و شرایط اضطراری افراد به صورت ایمن از ساختمان خارج شوند. این سیستم چراغ های اضطراری شامل علائم خروج و روشنایی اضطراری می باشد.

علام خروج (خروجی مسیر تخلیه فرار): این سیستم چراغ اضطراری نشان دهنده مسیر خروج هستند و به اندازه کافی روشنایی ایجاد می کنند تا مسیر خروج قابل تشخیص شود.

چراغ اضراری مسیر خروجی

روشنایی اضطراری محیطی: این سیستم چراغ اضطراری وظیفه تامین نور موردنیاز برای رساندن اهالی یک ساختمان تا محلی که مسیر خروج قابل تشخیص وجود داشته باشد را دارد.

آشنایی با انواع مدل های چراغ ایمنی (اضطراری)

چراغ های اضطراری در مدل های متنوع برای تامین روشنایی اضطراری محیط اداری، تجاری و صنعتی در زمان قطع برق یا برای نشان دادن راه خروجی عرضه می گردد.

چراغ های ایمنی (اضطراری) ار لحاظ عملکرد

1- چراغ اضطراری maintained (عملکرد دائم): این نوع چراغ در زمان وصل بودن برق شهر مانند یک چراغ معمولی کار می کند و دائماً روشن است. اما به محض قطع شدن برق شهر با توجه به مدت زمان پشتیبانی باتری موجود در چراغ به کار خود ادامه می دهد و روشن می ماند. از این نوع چراغ ها معمولاً در محل های مانند تئاترها، سینماها و کریدورها استفاده می شود. لذا از این چراغ ها هم برای روشنایی عمومی در هنگام اتصال برق شهر و هم برای روشنایی در حالت اضطراری و قطع برق استفاده می شود. بیشترین استفاده از این نوع روشنایی، جهت چراغ های خروجی ایمنی است که با توجه به استانداردهای مختلف مربوط به علائم خروج طراحی و ساخته می شوند.

2- چراغ اضطراری non-maintained (عملکرد موقت): این چراغ اضطراری بر خلاف نوع maintained در حالت عادی و وصل بودن برق شهری خاموش می باشد و در صورت قطع شدن برق شهر روشن می شود. برق شهر فقط برای شارژ باتری استفاده می شود و در حالت اتصال برق شهر باتری پشتیبان این چراغ در حال شارژ می باشد. کاربرد چراغ های non-maintained برای تامین روشنایی راه های خروج است. از این نوع چراغ ها استفاده های متعددی می شود ولی وظیفه اصلی آن جلوگیری از خاموشی است. لذا از این چراغ فقط برای روشنایی در حالت اضطراری و به هنگام قطع برق استفاده می شود.

3- چراغ اضطراری combined (عملکرد ترکیبی): چراغ های اضطراری combined می تواند در هر دو حالت عملکرد دائم و عملکرد موقت کار کند. در این نوع چراغ ها از دو منبع نور یا بیشتر استفاده می شود که حداقل یکی از این منبع ها به صورت اضطراری و دیگر به صورت نرمال عمل می کند. از این چراغ ها بیشتر برای تامین روشنایی مسیر خروج و جهت علائم خروج استفاده می شوند.

چراغ های ایمنی (اضطراری) از لحاظ نحوه تغذیه باتری پشتیبان

چراغ اضطراری self-content (باتری سرخود)

چراغ اضطراری می تواند منبع تغذیه خود را به شکل باتری داخلی داشته باشد که به آن self-contained (باتری سرخود) گفته می شود. در این سیستم اضطراری باتری سرخود، باتری پشتیبان داخل خود چراغ اضطراری تعبیه شده که با قطع برق، سیستم به صورت اتوماتیک به باتری وصل شده و انرژی مورد نیاز جهت تامین روشنایی را از باتری داخلی تامین می کند. این چراغ اضطراری شایع ترین شکل روشنایی اضطراری است و معمولا طراحی شده است که به یک دیوار یا سقف نصب شود تا یک منطقه خاص را روشن نماید.

مزایا و معایب روشنایی اضطراری self-content (باتری در محفظه)

مزایای این سیستم شامل موارد زیر است:

  • نصب سریع تر و کم هزینه تر
  • استفاده از سیم و کابل برق استاندارد و معمولی
  • گسترش سیستم به راحتی با اضافه کردن چراغ
  • هزینه نگهداری کم و هزینه پایین سخت‌افزار جانبی

معایب این سیستم شامل موارد زیر است:

  • باتری ها ممکن است تحت تاثیر دمای نسبتاً بالا یا پایین قرار گرفته و معیوب گردند.
  • عمر باتری بسته به شرایط نصب بین 2 تا 4 سال محدود است.
  • برای تست دوره ای نیاز به جداسازی و مشاهده هر چراغ به صورت جداگانه می باشد و هزینه تست و آزمایش بیشتر است.
  • قدرت لامپ و روشنایی در آن محدود است.

چراغ اضطراری central battery (سیستم باتری مرکزی)

در سیستم اضطراری با باتری مرکزی برق موردنیاز را می توان از منبع باتری مرکزی تامین کرد. در این حالت باتری ها به صورت یک مجموعه واحد در محلی قرار دارند (عموما باتری مرکزی این سیستم در یک نقطه مثلاً در بخشی از موتورخانه نصب شده) و انرژی موردنیاز برای تمامی چراغ های اضطراری را تولید و منتقل می کند. در سیستم برق اضطراری مرکزی می توان از سیستم یوپی اس آنلاین و آفلاین استفاده کرد که برای شرایط بحرانی ساختمان بسیار مناسب است.

مزایا و معایب روشنایی اضطراری central battery (سیستم باتری مرکزی)

مزایای این سیستم شامل موارد زیر است:

  • تعمیر و نگهداری و تست آسان تر است و در یک محل صورت می گیرد.
  • عمر باتری معمولا بین 5 تا 20 سال می باشد.
  • شرایط محیطی تاثیری بر باتری ندارد و دمای بالا یا پایین محل نصب تاثیری بر عملکرد چراغ ندارد.
  • در پروژه های با تعداد چراغ بالا مقرون به صرفه می باشد.

معایب این سیستم شامل موارد زیر است:

  • هزینه سیم کشی بالاتر به دلیل نیاز به کابل های نسوز برای هر چراغ
  • هزینه بالای تجهیزات موردنیاز
  • در صورت خرابی باتری یا قطعی مدار سیم کشی منجر به خرابی بخش بزرگی از سیستم می شود.
  • برای قرار دادن باتری ها و تابلوهای کنترلی نیاز به اتاق با سیستم تهویه مناسب، پوشش های ضد اسید و ... می باشد.

به طور کلی، برای اینکه بخواهیم تصمیم بگیریم از سیستم باتری مرکزی استفاده کنیم یا از یک سیستم باتری سرخود، علاوه بر مسائل فنی، هزینه نیز مورد بررسی قرار می گیرد. به عنوان مثال در یک پروژه بزرگ که طول عمر و تعمیر و نگه داری آسان در اولویت است هزینه بالای باتری مرکزی توجیه پذیر است. اما در پروژه های کوچکتر هزینه های چراغ ها و هزینه های نصب مورد توجه قرار می گیرند. به همین دلیل چراغ های باتری سرخود محبوبیت بیشتری دارند.

کاربردهای روشنایی اضطراری

تامین نور در نبود برق: چراغ های اضطراری برای روشن شدن نیازی به برق شهر ندارند و توسط یک منبع ذخیره مثل باتری کار می کنند و تولید نور کرده و فضا را روشن می کنند. بسته به ابعاد فضایی که چراغ در آن نصب شده، کاربری آن فضا و تعداد چراغ های اضطراری نصب شده شار نوری تعیین می شود. اینکه وظیفه نور موردنظر در نبود برق شهری چیست در انتخاب لومن لامپ بسیار مؤثر است. باید در نظر داشته باشید که قرار است نور کمی تا وصل مجدد برق شهری و کارهای ضروری تامین شود یا وجود نور برای عدم توقف روند کاری فضا الزامی است. این چراغ ها در اکثر ساختمان ها و با کاربری های مختلف نصب می شود تا در مواقع نیاز مورد استفاده قرار گیرند.

اطلاع رسانی: یکی دیگر از موارد استفاده چراغ های اضطراری، برای راهنمایی کاربران در مکان های تاریک است. این چراغ ها در واقع چراغ هایی خاص هستند که افراد را از راه دور در فضاهایی مثل سینما یا در موقع حادثه می توانند راهنمایی کنند. یا حتی با رنگ هایی خاص اطلاع رسانی مسیرها و فضاها را برای مردم راحت تر کنند.

مکان های نصب چراغ روشنایی اضطراری

  • راهروها (در داخل و یا خارج ساختمان)
  • پله ها و تقاطع های راهروها
  • مسیرهای فرار اضطراری (در داخل ساختمان و یا خارج مجموعه)
  • اتاق استراحت افراد
  • آسانسورها و پله های برقی
  • نقاط تجهیزات ایمنی و آتش نشانی
  • پارکینگ های سرپوشیده جهت مشخص کردن مسیر خروج
  • در محل موتروها، ژنراتورها و اتاق های کنترلی

اگر قصد خرید چراغ اضطراری دارید و می خواهید قبل از خرید از آخرین قیمت چراغ اضطراری اطلاع داشته باشید می توانید از طریق سایت فروشگاه اینترنتی بازرگانی شطرنجی قیمت چراغ اضطراری را مشاهده نمایید و پس از استعلام قیمت اقدام به خرید انواع چراغ اضطراری ارزان قیمت نمایید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد