بررسی انواع تقسیم بندی کلید مینیاتوری

بررسی انواع تقسیم بندی کلید مینیاتوری

در صورتی که فیوز مینیاتوری نامناسبی را انتخاب کنید ممکن است خسارات مالی و یا حتی خسارات جانی به همراه داشته باشد بنابراین شناخت انواع فیوز به شما کمک می کند تا انتخابی صحیح و اصولی داشته باشید.

فیوز مینیاتوری یا کلید مینیاتوری از تجهیزات حفاظتی پرکاربرد در برق ساختمان های مسکونی و صنعتی است. این فیوزها در تیپ ها و رنج های مختلف و تعداد پل های گوناگون عرضه شده است. در صورتی که فیوز مینیاتوری نامناسبی را انتخاب کنید ممکن است خسارات مالی و یا حتی خسارات جانی به همراه داشته باشد بنابراین شناخت انواع فیوز به شما کمک می کند تا انتخابی صحیح و اصولی داشته باشید. فروشگاه اینترنتی بازرگانی شطرنجی در این مقاله سعی دارد تا ویژگی های مهم از قبیل انواع تیپ های فیوز مینیاتوری و کاربرد هرکدام از آنها را شرح دهد تا کاربران بتوانند فیوز موردنیازشان را درست انتخاب کنند. اگر قصد خرید فیوز مینیاتوری دارید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فیوز مینیاتوری چیست؟

کلید مینیاتوری یا فیوز مینیاتوری یک کلید الکترومکانیکی خودکار است که تجهیزات الکتریکی خانگی و صنعتی را در برابر اتصال کوتاه و جریان اضافه بار (عبور جریان غیرمجاز) محافظت می کند و به علت خودکار بودن بعد از قطع شدن مجدد به مدار باز می گردد. تشخیص جریان اضافه بار در کلید مینیاتوری از طریق دو قطعه فلز نیمه هادی (بیمتال) انجام می شود به طوری که هرچه جریان بیشتری از طریق مصرف کننده کشیده شود فلز گرم تر شده و در نتیجه خم می شود و ارتباط مدار قطع می شود.

نحوه انتخاب کلید مینیاتوری مناسب

در هنگام انتخاب کلید مینیاتوری باید بسته به نوع کاربرد و نوع حفاظت موردنیاز، کلیدی انتخاب شود که حفاظت لازم را فراهم کند. در غیر اینصورت خسارت های زیادی به تجهیزات، مدارات و جان انسان ها وارد می شود.

انواع فیوز مینیاتوری بر اساس تیپ فیوز

یکی از مشخصات مهم در انواع فیوز مینیاتوری تیپ فیوز است که هرکدام از تیپ ها متناسب با جریان عبوری برای مصارف مختلف، کاربردهای خاص خود را دارند.

انواع کلیدهای مینیاتوری براساس تیپ و کاربردهایشان به شرح زیر است:

کلید مینیاتوری تیپ A

فیوز مینیاتوری تیپ A بیشتر کاربرد آزمایشگاهی دارد. این فیوزها در برابر جریان های 2 تا 3 برابر بیشتر از جریان نامی مدار را قطع می کنند. این نوع فیوز به دلیل حساسیت و دقت بالا در دستگاه های اندازه گیری و آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

کلید مینیاتوری تیپ B (روشنایی)

این نوع کلید مناسب برای کاربردهای خانگی و مسکونی و مناسب مدارهای روشنایی است. این کلید در جریان اضافه بار بین 3 تا 5 برابر جریان نامی، مدار را قطع می کند. به این نوع از کلید، فیوز مینیاتوری خانگی نیز می گویند و در دسته ی فیوزهای تندکار قرار می گیرد زیرا عکس العمل سریعی نسبت به قطع جریان برق دارند.

کلید مینیاتوری تیپ C (موتوری)

این نوع فیوز مینیاتوری جریان اضافه بار بین 5 تا 10 برابر جریان نامی در زمان معین باشد را در مدار قطع می کند. این نوع کلید مینیاتوری کاربرد صنعتی دارد و برای موتور کولرهای گازی یا پمپ های آب خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. این تیپ از فیوز به فیوز مینیاتوری موتوری معروف است و برای راه‌اندازی موتورهای با توان کم که جریان راه‌اندازی بالایی ندارند استفاده می شوند. این کلید به فیوز مینیاتوری کندکار نیز معروف است.

کلید مینیاتوری تیپ D (ترانسفورماتوری)

این نوع کلیدها در جریان اضافه بار بین 10 تا 20 برابر جریان نامی در زمان مشخص مدار را قطع می کنند و زمان قطعشان از تیپ های دیگر بیشتر است. این کلید مینیاتوری اغلب مصارف صنعتی خاص مانند مولدهای اشعه ایکس X-Ray و یا ترانسفورماتورها دارد و در موتورهایی که جریان راه‌اندازی بالایی دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

کلید مینیاتوری تیپ K (قدرت)

این نوع کلید مینیاتوری جریان اضافه بار بین 8 تا 12 برابر جریان نامی را در مدار قطع می کند و در مقایسه با تیپ D حساسیت بیشتری دارد. از این نوع کلیدها برای حفاظت در مدارات قدرت، ترانسفورماتور و موتورها استفاده می شود و بهترین گزینه برای استفاده در موتورهای پرقدرت و مدارات برق صنعتی است.

کلید مینیاتوری تیپ Z (بسیار حساس)

این کلید مینیاتوری جریان اضافه بار بین 2 تا 3 برابر جریان نامی را در مدار قطع می کند و حساس ترین تیپ از خانواده کلیدهای مینیاتوری می باشد. این کلید جریان های نشتی ضعیف را نیز حس می کند به همین دلیل از این کلیدها در مدارهای ارزشمند و با حساسیت بالا استفاده می شود.

به طور کلی می توان گفت که کلیدهای مینیاتوری A، K و Z نسبت به کلیدهای مینیاتوری B، C و D از زمان قطع کوتاه تری برخوردار هستند که همین امر باعث بالارفتن سرعت عمل این فیوزها شده و برای استفاده در مدارهای حساس تر مناسب هستند.

انواع فیوز مینیاتوری با توجه به تعداد پل

تعداد پل سطح جریان
تک پل/ دو پل/ سه پل 2،4،6،10،16،20،25،32،40،50،63
چهار پل 16،25،32،40

 

توجه داشته باشید فیوزهای مینیاتوری تک پل به فیوز مینیاتوری تک فاز و فیوز مینیاتوری دارای سه پل به فیوزمینیاتوری سه فاز نیز معروف هستند.

از میان فیوزهای معرفی شده تا اینجا، فیوزهای نوع B و C از نوع تک فاز یا سه فاز هستند و برای استفاده در مصارف خانگی، مسکونی و اداری مناسب می باشند.

انواع فیوزمینیاتوری بر اساس نوع کاربرد (فاز)

به طور کلی کلیدهای مینیاتوری برای حفاظت از سیستم های برقی بر اساس فاز به سه نوع متفاوت تقسیم می شوند:

کلید مینیاتوری تک فاز

کلید مینیاتوری تک فاز

این کلیدها در سیستم های برقی کوچک مثل لوازم خانگی، وسایل روشنایی و سایر وسایل برقی کم مصرف استفاده می شوند. این کلیدها شامل انواع کلید تک پل و دو پل می باشد. از آنجائیکه این فیوزها برای استفاده در مدارهای تک فاز طراحی شده اند دارای جریان متناوب (AC) هستند. در این حالت، فیوز به دلیل وجود اضافه بار جریان از طرف یک فاز خاص روشن می شود و جریان را برای آن فاز متوقف می کند در حالیکه فازهای دیگر سیستم به کار خود ادامه می دهند.

کلید مینیاتوری دو فاز

این نوع کلیدها به فیوزهای دو فاز معروف هستند و برای استفاده در مدارهای دو فاز طراحی شده اند. از این فیوزها معمولاً در واحدهای تهویه مطبوع، یخچال و ... استفاده می شوند. همچنین قابلیت حفاظت همزمان از دو فاز سیستم برقی را دارند بنابراین برای حفاظت از وسایل الکتریکی بزرگتری مثل موتورها و ترانس ها مورد استفاده قرار می گیرند. در این حالت، فیوز به دلیل وجود اضافه بار جریان از طرف دو فاز، روشن می شود و جریان را در این دو فاز متوقف می کند، در حالیکه فاز سوم به کار خود ادامه می دهد.

کلید مینیاتوری سه فاز

کلید مینیاتوری سه فاز

از این فیوزها معمولاً در ماشین آلات و تجهیزات صنعتی که به توان بالا نیاز دارند استفاده می شوند. این نوع کلیدها دارای انواع سه پل و چهار پل هستند. در این حالت، فیوز به دلیل وجود اضافه بار جریان از طرف سه فاز، روشن می شود و جریان را در هر سه فاز متوقف می کند که این یعنی کل سیستم قطع می شود و احتمالا باید همه فیوزها تعویض شوند.

توجه داشته باشید که به طور کلی همه کلیدهای مینیاتوری براساس استانداردهای مشخص تولید می شوند و باید توسط متخصصین مربوطه نصب و تعویض شوند.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی نمودیم در مورد کلید مینیاتوری و انواع کلیدهای مینیاتوری براساس تیپ فیوز، تعداد پل و نوع کاربرد آنها توضیحاتی ارائه دهیم. به دلیل اینکه عدم انتخاب درست فیوز می تواند منجر به بروز حوادث جانی و مالی شود، در نتیجه انتخاب صحیح فیوز مینیاتوری می تواند از بروز چنین حوادثی پیشگیری کند. شما همراهان عزیز در بخش کامنت می توانید نظرات خود را برای ما بگذارید تا به سایر کاربران جهت آگاهی بیشتر در این زمینه کمک کنید. فروشگاه اینترنتی بازرگانی شطرنجی انواع کلید مینیاتوری را با قیمت مناسب ارائه مینماید شما عزیزان میتوانید درخواست خرید خود را از طریق فرم استعلام قیمت در سایت و یا تماس با پشتیبانی سایت برای ما بفرستید تا همکاران ما شما را راهنمایی نمایند

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد