نکات جالب و خواندنی درباره اشعه و لامپ مادون قرمز (فرو سرخ)

نکات جالب و خواندنی درباره اشعه و لامپ مادون قرمز (فرو سرخ)

تابش فرو سرخ، زیر سرخ یا مادون قرمز در علم فیزیک به قسمتی از طیف امواج الکترومغناطیسی گفته می شود که طول موج آن‌ها بلندتر از نور مریی و کوتاه‌تر از امواج رادیویی است.

لامپ مادون قرمز

لامپ مادون قرمز به لامپ‌هایی گفته می شود که با روشن شدن، اشعه مادون قرمز (فرو سرخ) ساطع می کنند، (اشعه ای که در معرض نور خورشید دریافت و به صورت گرما آن را حس می کنیم) اصطلاحا به آنها لامپ های حرارتی نیز گفته می شود. هر چه حرارت آنها بیشتر باشد اشعه بیشتری تولید می کنند.

تابش فرو سرخ، زیر سرخ یا مادون قرمز در علم فیزیک به قسمتی از طیف امواج الکترومغناطیسی گفته می شود که طول موج آنها بلندتر از نور مرئی و کوتاه‌تر از امواج رادیویی است. امواج فرو سرخ در بازه بسامدی 300 گیگاهرتز تا 428 تراهرتز و طول موج 1 میلیمتر تا 700 نانومتر قرار می گیرند.

برای خرید و اطلاع از قیمت انواع لامپ های تخصصی از برندهای معتبر میتوانید به سایت فروشگاه اینترنتی بازرگانی شطرنجی مراجعه نمایید و یا با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

کاربرد لامپهای مادون قرمز

در این قسمت به کاربردهای مختلف لامپ‌های مادون قرمز اشاره میکنیم. در نظر داشته باشید که توان مصرفی لامپ‌ها با توجه به کاربرد آنها متغیر است. برای مثال برای تامین گرمایش در مرغداری‌ها از لامپ‌های مادون قرمز از 250 تا 375 وات استفاده می شود.

در صنعت (تامین گرمایش فضا های باز).

در علم شیمی (اندازه گیری دی اکسید گوگرد در هوا برای تشخیص میزان آلودگی).

محیط‌های پرورش دام و طیور (یکی از روش‌های تامین گرمایش رایج).

در دوربین‌های دید در شب حرارتی (اجسام گرم از خود اشعه مادون قرمز تولید می کنند مثلا بدن انسان، از خود مقداری گرما در فرم مادون قرمز ساطع می کند، دوربین‌های دید در شب با استفاده از تصویربرداری حرارتی این حرارت را تشخیص داده و بدین ترتیب شما می توانید در تاریکی حرکت این اجسام را مشاهده کنید).

نمونه استفاده لامپ مادون قرمز برای مرغداری                                                                                    نمونه لامپ مادون قرمز در دوربین دید در شب

درمان با اشعه (IRT)

طول موج مادون قرمز به عنوان گرمای ملایم دسته بندی می شود. اما در آزمایش‌ها علمی ثابت شده که در عرض چند دقیقه می تواند به عمق بافت نفوذ کرده و 4 برابر باعث گردش خون بیشتر، اکسیژن رسانی بهتر و هیدراته شدن بهتر در بافت مورد نظر شود. در نتیجه جریان خون بیشتر باعث می شود سلول‌های ایمنی سریعتر حرکت کرده و موجب کاهش درد و تسریع بهبود در بافت آسیب دیده شوند. بر اساس تحقیقات آزمایشگاهی درمان با اشعه IRT در محیط‌های بی خطر ضرری ندارد. اما استفاده غیر تخصصی از این اشعه می تواند موجب آسیب حرارتی پوست و ... شود. همچنین محققان درمان با اشعه را در بهبود لک‌های پوستی، چین و چروک‌های پوستی و تسریع در درمان زخم مؤثر دانسته اند.

تاثیر اشعه مادون قرمز بر روی مغز

نور مادون قرمز با تحریک سلول‌های مغزی (نورون‌ها) باعث تولید انرژی نورون‌های مغز می‌شود.تا مغز بتواند فعالیت طبیعی خود را انجام دهد.

نمونه لامپ مادون قرمز در فیزیوتراپی

از لامپهای IRT در فیزیوتراپی هم استفاده می شود به گونه ای که باید بر روی پایه‌ای ثابت با فاصله مناسب بر روی قسمت مورد نظر پرتو ساطع کند تا باعث بهبود شود. برای تسکین درد از لامپ‌های با توان 150 وات با فاصله 38 تا 25 سانتی متری به صورت تابش موضعی استفاده میشود.

همچنین در درمان با اشعه مادون قرمز می توان به موارد زیر نیز اشاره نمود:

کاهش ریزش مو در خانم ها و آقایان، تسریع بخش رشد موی سر.

لامپ مادون قرمز می تواند عفونت‌هایی را که در برابر آنتی بیوتیک‌ها مقاوم مانده‌اند از بین برده و یا بهبود آن را تسریع بخشد.

برای تسکین درد(درد های عضلانی، درد مفصل، درد های عصبی، درد ستون فقرات).

ترمیم زخم های دیابتی، کاهش چین و چروک و افتادگی، روشن شدن رنگ پوست، عفونت های پوستی (آکنه، جوش، سوختگی) گردش خون (درمان واریس و ورم های عضلانی)

کاربرد های لامپ مادون قرمز

عوارض و خطر ها و نکات مهم هنگام استفاده از لامپ‌های مادون قرمز 

اگرچه محققان ثابت کرده اند که درمان با مادون قرمز عوارض جانبی و ضرر آنچنانی ندارد اما باید هنگام استفاده از آنها به نکات زیر توجه کرد.

- تابش مادون قرمز می تواند قرمزی موقتی برروی پوست ایجاد کند، اما بعد از چند ساعت از بین می رود.

- در صورت استفاده بیش از حد و رعایت نکردن دستور العمل، بیشترین خطر پوست و چشم شما را تهدید می کند.

- هنگام استفاده در اطراف سر و صورت از عینک ایمنی با شیشه جذب مادون قرمز استفاده کنید. برای جلوگیری از سوختگی فاصله را به طوری رعایت کنید که گرما احساس شده قابل تحمل باشد و به هیچ وجه بیشتر از 10 دقیقه در معرض تابش نباشید.

- در 24 ساعت اول آسیب دیدگی از این درمان استفاده نکنید چون باعث التهاب بیشتر آسیب دیدگی می شود.

- هنگامی که در معرض تابش این لامپ‌ها هستید از روغن و لوسیون برای چرب کردن پوست خود استفاده نکنید چون چربی موجود در آن‌ها با گرم شدن باعث ایجاد اگزما یا سوختگی می شود.

- در بیمارانی که دچار سرطان پوست هستند منع مصرف دارد چون باعث تشدید آن می شود.

- بدنه‌ی این لامپ‎‌ها بسیار داغ است برای جلوگیری از تماس با بدنه‌‎ی این لامپ‌ها از CLAMP های مخصوص با سرپیچ‌های سرامیکی نسوز استفاده می شود.

- در درمان پزشکی برای افرادی که در بدنشان ایمپلنت فلزی دارند بهتر است با نظر متخصص انجام شود، چون ایمپلنت‌ها فلزی بوده و با جذب اشعه گرم میشوند، بنابراین اگر حساب شده در معرض این اشعه قرار نگیرند باعث آسیب دیدگی بافت‌های مجاور ایمپلنت می شود. بر عکس این قضیه برای ایمپلنت‌های سیلیکونی (جراحی های زیبایی) مفید است چون باعث دیتاکس شدن سم‌های ناشی از سیلیکون‌های پلاستیکی موجود در بدن فرد مورد نظر می شود.


در فروشگاه اینترنتی بازرگانی شطرنجی می توانید لامپ مادون قرمز 250 وات و لامپ مادون قرمز 275 وات و لامپ مادون قرمز 375 وات از تولیدات شرکت لامپ نور را تهیه نمایید. قابل ذکر است هر سه مدل معرفی شده دما یا حرارت یکسانی دارند و با توجه به محیطی که استفاده میشوند باید انتخاب گردند.


ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد