راهنمای خرید پروژکتور روشنایی ال ای دی

راهنمای خرید پروژکتور روشنایی ال ای دی

ما در این مطلب شما را با انواع پروژکتور و نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید پروژکتور باید به آن ها توجه کنید، آشنا می کنیم.

امروزه پروژکتورهای روشنایی یکی از اصلی ترین ابزارها برای نوربخشیدن به محیط های مختلف می باشند. این وسیله برای روشنایی معابر، پیاده روها، خیابان ها، حیاط منازل و مکان هایی که نیاز به روشنایی زیادی دارند مثل سالن های آمفی تئاتر، تالارها، کارخانه ها، تونل ها و پل ها استفاده می شوند. هدف اصلی همه پروژکتورها روشن کردن یک نقطه مشخص است و تفاوت آن ها در میزان نوردهی و اندازه ی پروژکتور می باشد. یکی دیگر از اهداف خرید پروژکتور ال ای دی، زیباسازی نمای بیرونی ساختمان ها و نورپردازی در مغازه ها و فروشگاه ها است. از جمله پروژکتورهای قدیمی می توان پروژکتور متال هالید، پروژکتور بخار سدیم و بخار جیوه و کم مصرف را نام برد. نسل جدید آنها پروژکتورهای ال ای دی هستند. پروژکتورهای ال ای دی در مقایسه با پروژکتورهای قدیمی مصرف بسیار کمتری (تا 80 درصد مصرف کمتر) دارند، حرارت کمتری تولید می کنند و نور با کیفیت تری دارند. همچنین شاخصه هایی نظیر CRI و یا شاخص نمود رنگ بسیار بالاتر است. با توجه به نکات بالا تعویض پروژکتورهای قدیمی با پروژکتور ال ای دی، بهترین اقدام در جهت نورپردازی اصولی فضا و کاهش هزینه ها می باشد.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد خرید پروژکتور دارید اما با توجه به تنوع زیاد در مدل ها و قیمت ها موفق به خرید نشده اید پیشنهاد می کنیم حتما این مطلب را مطالعه نمایید. ما در این مطلب شما را با انواع پروژکتور و نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید پروژکتور باید به آن ها توجه کنید، آشنا می کنیم.

پروژکتور چیست؟

پروژکتور از یک محفظه، روکش، کاسه انعکاس نور و نوعی منبع نوری مانند لامپ که در برخی مدل ها دارای بالاست و استارت می باشد تشکیل شده است. تمامی پروژکتورهای موجود در بازار ساختار ثابتی دارند، یک بدنه یا قاب سخت، که لامپ پروژکتور در آن قرار می گیرد. قاب از لامپ در برابر گرد و غبار و نفوذ آب جلوگیری می کند و نوع آن در افزایش عمر مفید پروژکتور نقش مهمی دارد. این وسیله بیشتر در مکان هایی که نیاز به روشنایی زیاد دارند، مانند اماکن عمومی، پیاده روها، خیابان ها، مراکز امنیتی حساس، منازل و محل کار استفاده می شوند. پروژکتورها اغلب از برق تغذیه می شوند. برخی از آن ها نیز به باتری های خورشیدی مجهز شده اند و از انرژی خورشیدی برای روشن شدن استفاده می کنند.

مزایای استفاده از پروژکتور

  1. پروژکتور می تواند یک منطقه وسیع را روشن نماید، بدون اینکه نیاز به استفاده از چند لامپ مختلف باشد.
  2. این محصول در اندازه های مختلف تولید می شوند و از تنوع زیادی برخوردار هستند.
  3. این محصول نسبت به قیمتی که برای خرید آن می پردازید بازده نوری خوبی را ارائه می دهد.
  4. با یک پروژکتور می توانید نور را روی یک موضوع خاص متمرکز کنید یا یک ناحیه دلخواه را توسط آن روشن کرد.
  5. این محصولات در انواع ضدآب نیز ارائه می شوند بنابراین می توانند در محیط های خارجی جایگزین مناسبی برای لامپ باشند.

آشنایی با پروژکتورهای مختلف برای خرید

پروژکتور SMD

در حال حاضر پرکاربردترین مدل پروژکتورها از نوع SMD می باشد. لامپ های SMD دارای IC هایی با پایه کوتاه هستند. این پایه ها با استفاده از لحیم کاری بدون استفاده از سوراخ بر روی برد نصب می گردند و با عبور جریان برق می توانند نور مناسبی را توزیع کنند. از پروژکتور SMD در فضاهایی که نیاز به روشن کردن مکانی بزرگ را دارند استفاده می شود. از این پروژکتور SMD می توان به عنوان پروژکتور نما نیز استفاده کرد. این پروژکتورها غالباً از نوع ip65 هستند به این معنا که می توان در محیط هایی که در معرض آب و یا گرد و غبار هستند نیز استفاده کرد. همچنین این نوع نورافکن ها طول عمر بالایی دارند و تقریباً معادل 50 هزار ساعت می باشد. نور ایجاد شده توسط این پروژکتور کیفیت بالایی دارد و به نور طبیعی خورشید بسیار نزدیک است. این پروژکتورها اشعه ماورابنفش و مادون قرمز تولید نمی کنند. پروژکتورهای smd می توانند مستقیماً به برق 220 ولت شهری متصل شوند. این نوع برای محیط هایی با متراژ بالا انتخاب مناسبی هستند.

پروژکتور اس ام دی

پروژکتور COB

این پروژکتور نسبت به سایر پروژکتورها، نور را در فضای بزرگتر و با مساحت بیشتر منتشر می کند. COB مخفف Chip ON Board و به معنای تراشه های نصب شده بر روی برد است. در این نوع پروژکتور چیپ ها یک به یک در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و یک نقطه نورانی را تشکیل داده اند. به همین دلیل در این پروژکتور از پخش کننده استفاده می شود در غیر اینصورت نور بسیار درخشنده ای ایجاد می شود که باعث آزاردهندگی برای چشم می گردد. در پروژکتورهای COB، مصرف پایین انرژی و میزان نور بالا از ویژگی های اصلی آن است. برای ایجاد روشنایی بیشتر در این لامپ ها از رفلکتوری درون چراغ استفاده شده است که بازتابنده نور می باشد. این پروژکتورها برای برج های نورانی، سالن های ورزشی، انبارها، باغ ها و معابر گزینه مناسبی هستند.

پروژکتور سی او بی

تفاوت پروژکتور SMD و COB

پروژکتور COB و SMD از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به هم هستند اما می توان تا حدی آن ها را از یکدیگر تشخیص داد. پروژکتورهای COB مرکزی نورانی دارند که باعث ایجاد نور درخشانی می شود این نور می تواند تا حدی برای چشم آزاردهنده باشد با توجه به باریکتر بودن پرتو، چراغ COB نور تمیز و متمرکز می تاباند و برای اتاق هایی که سقف آن ها بلند است بهتر است. اما پروژکتورهای SMD چسب های متعدد چهارگوشی دارند که باعث می شود نوری پخش تولید کند. این نور سایه ایجاد نمی کند و سایه های تیز نخواهد داشت.

پروژکتور LED

پروژکتور ال ای دی یا نورافکن LED، چراغ پرنوری متشکل از تعدادی لامپ LED است که اغلب برای روشنایی محیط های بیرونی از جمله روشنایی ساختمان استفاده می شود. پروژکتور LED نوری با کیفیت در رنگ های مختلف تولید می کند. امروزه پروژکتورهای SMD و LED به دلیل قدرت بالا، تولید حرارت کم و تنوع رنگی زیاد مصرف بیشتری نسبت به سایر پروژکتورها دارند. در واقع کم نورترین و کم مصرف ترین نوع پروژکتور می باشد. این محصول دارای عمر طولانی (بیش از 50 هزار ساعت) می باشد. همچنین زاویه و جهت تابش نور را به صورت دلخواه می توان تنظیم نمود.

پروژکتور روشنایی ال ای دی

فاکتورهای مهم در خرید انواع پروژکتور

علاوه بر شناخت انواع پروژکتورها، فاکتورها و نکات مهم دیگری هم باید در زمان خرید در نظر بگیرید که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

قیمت پروژکتور

یکی از مهم ترین نکات در هنگام خرید انواع پروژکتور قیمت این محصول است. بعد از اینکه بودجه شما جهت نورپردازی مشخص شد باید دقت کنید که تمام بودجه را صرف خرید پروژکتور نکنید زیرا هزینه های دیگر مثل کابل کشی و نصب هم وجود دارد. هزینه پروژکتورها بسته به تکنولوژی مورد استفاده در آن متفاوت است. برای مثال COB ها معمولاً از SMD ها گران تر هستند. در کل، توان پروژکتور LED، نحوه تابش، سیستم عملکرد چراغ، درجه حفاظت یا IP، جنس بدنه و نهایتاً گارانتی بر قیمت پروژکتور ال ای دی تاثیرگذار است.

نوع پروژکتور

قبل از خرید پروژکتور شناخت انواع نورافکن و ویژگی های آن می تواند به شما در انتخاب و تصمیم گیری کمک کند. برای مثال پروژکتورهای SMD باریکتر هستند و حجم کمی را اشغال می کنند. همچنین بازده نوری بالایی دارند و می توانند سطح گسترده تری را پوشش دهند. اما در مقابل پروژکتورهای COB کیفیت نوری بالایی دارند ولی زاویه تابش نور آن محدود است. در نتیجه اگر نیاز به روشنایی بیشتر و مصرف برق کمتری دارید بهتر است به جای پروژکتورهای LED از نمونه های SMD یا COB استفاده کنید.

مقاومت پروژکتور در برابر شرایط محیطی

در هنگام خرید یک پروژکتور جنس قاب یا بدنه آن از اهمیت بالایی برخوردار است. جنس پروژکتورها می تواند از آلومینیوم دایکاست، پلاستیک فشرده و یا فولاد باشد. قبل از خرید مشخص کنید که چه نوعی، با طراحی محیطی که قصد نصب پروژکتور در آن را دارید، منطبق تر است. توجه داشته باشید که در صورت نصب پروژکتور در فضای آزاد، آنها به طور دائمی در معرض شرایط محیطی مختلف مانند باران، باد، تگرگ، برف و نور خورشید قرار می گیرند. بنابراین قاب پروژکتورها باید از جنسی باشد که در اثر تابش مداوم خورشید دچار پوسیدگی و فرسایش نشود. برای پایداری مناسب فضا از پروژکتورهای نورپردازی IP65 استفاده می شود. پروژکتور IP66 ضد گرد و غبار و باران است و ممکن است برای مناطق شمالی مناسب تر باشد. برخی از محیط ها مانند استخرها و سایر نورهای زیرآب نیاز به IP67 یا IP68 دارند.

گارانتی و ضمانت پروژکتور

نکته مهم دیگری که در هنگام خرید پروژکتور باید به آن توجه داشته باشید توجه به گارانتی محصول می باشد که نشان از اطمینان تولیدکننده به محصول تولیدی است. معمولاً پروژکتورهای موجود در بازار از 6 ماه تا 5 سال گارانتی دارند. اگرچه پروژکتورهای LED به دوام و طول عمر بالا مشهور هستند اما شاهد محصولاتی ارزان تر یا بی کیفیت هستیم که دوام بالایی ندارند. پیشنهاد ما این است که همیشه محصولات برندهایی را انتخاب کنید که انواع پروژکتور را با ضمانت طولانی مدت ارائه می دهند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی نمودیم تا مهم ترین نکات برای خرید یک پروژکتور خوب را برای شما بیان نماییم. همان طور که مشاهده کردید، برای خرید پروژکتور نیاز است تا اطلاعات کامل در مورد محصول داشته باشید تا با آگاهی کامل محصول مناسب را خریداری نمایید. در پایان شما عزیزان اگر تجربه خرید و استفاده از انواع پروژکتور را دارید می توانید نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید تا به سایر کاربران کمک کنید بتوانید بهترین پروژکتور LED را خریداری نمایند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد