15 دلیل چرا بهتر است از چراغ‌ LED استفاده کنیم؟

15 دلیل چرا بهتر است از چراغ‌ LED استفاده کنیم؟

چرا بهتر است از لامپ‌های LED استفاده کنیم؟در این نوشته سعی می کنیم 15 دلیل مهم که باعث استفاده از لامپ‌های LED می شود را بررسی کنیم.

چرا بهتر است از لامپ‌های LED استفاده کنیم؟ اگر تا کنون رو به مصرف چراغ های LED نیاورده اید، با خواندن این نوشته رفته رفته به مصرف کنندگان این چراغ‌ها تبدیل خواهید شد. در این نوشته سعی می کنیم 15 دلیل مهم که باعث استفاده از این لامپ‌ها می شود را بررسی کنیم. 

چراغ های LED دوام بالا دارند.

برخی از چراغ‌های LED بدون اینکه خراب شوند می‌توانند تا 20 سال دوام بیاورند، به طور متوسط یک چراغ LED با کیفیت مناسب باید 50/000 ساعت کار کند که این میزان 50 برابر لامپ‌های رشته‌ای و 4 برابر لامپ‌های فلورسنت است. این یعنی سال‌ها طول می کشد تا شما به فکر جایگزینی برای چراغی که نصب کرده‌اید باشید.


مقاوم در برابر شکستگی و آسیب کمتر

برخلاف لامپ‌های فلورسنت و رشته‌ای که بسیار ظریف ساخته شده اند، جنس این لامپ‌ها از پلاستیک‌های مقاوم ساخته شده و بر اثر ضربه به راحتی آسیب پذیر نیستند و نمی شکنند.


LED ها بدون جیوه (مرکوری) هستند.

یکی از بزرگترین اشکالات استفاده از CFL ها، لامپ‌های رشته ای، هالوژن‌ها و مهتابی‌های فلورسنت این است که حاوی جیوه و مواد شیمیایی خطرناکی هستند که جیوه متداول‌ترین این موادهاست، این ماده نه تنها برای انسان بلکه برای محیط زیست هم بسیار مضر است. بنابراین لامپ‌های LED با نداشتن مواد مضر کمک شایانی به پاک بودن محیط زیست می کنند به همین دلیل به آن‌ها فناوری نورپردازی سبز نیز گفته می شود.


روش خاموش شدن سریع

چراغ‌های LED برخلاف چراغ‌های فلورسنت (که بعد از روشن شدن طول می کشند تا روشن شوند) بسیار سریع روشن می شوند. یکی از دلایلی که برای نورپردازی نمای ساختمان‌های بزرگ از LED‌ها استفاده می شود همین مزیت می باشد.


نور بیشتر مصرف کمتر در چراغ های LED

                                                                                                   مصرف کم در چراغ های LED

اگر از لامپ‌های رشته‌ای استفاده کرده اید، ممکن است متوجه شده باشید که این لامپ‌ها 1300 لومن برای 100W انرژی تولید می کنند. (W)وات واحد اندازه گیری مصرف برق و (LM)لومن واحد اندازه گیری میزان خروجی نور می باشد.                                 

برای مثال لامپ‌های رشته‌ای 13 لومن به ازای 1وات مصرفی و لامپ های LED به ازای هر 1 وات مصرفی 50 لومن نور می دهند. این بدان معناست که شما با استفاده لامپ‌های LED، هشت 8 برابر نور بیشتری دریافت می‌کنید. در واقع یک لامپ رشته‌ای 100w هم تراز لامپ 13w LED به عبارت دیگر لامپ‌های LED درصد80 کمتر نسبت به لامپ‌های رشته‌ای مصرف می کنند.


قابلیت خاصیت dimming شدن در لامپ‌های LED

                                                                                                                  خاصیت dimming در لامپ های ال ای دی

  •                                                                     

یکی دیگر از مزایای این لامپ‌ها قابلیت DIMMING شدن است. دیمر یک مدار الکترونیکی است که روشنایی یک لامپ را تغییر می دهد.                                                     

بدین ترتیب می توان روشنایی یک لامپ را کنترل کرد. در نظر داشته باشید لامپ‌های فلورسنت این قابلیت را ندارند و همه‌ی لامپ‌های LED هم به این شکل نیستند باید هنگام خرید این نوع لامپ‌ها دقت داشته باشیم که این قابلیت را داشته باشند.


مناسب برای آشپزخانه‌ها و اتاق‌های برودتی

فلورسنت و لامپ‌های رشته‌ای باعث خراب شدن محصولات تازه و میوه‌ها می شوند. از آنجا که ما بیشتر سیب، سیب زمینی، موز، گوجه فرنگی و سایر مواد فاسدشدنی خود را در آشپزخانه نگهداری می کنیم. نور فلورسنت و لامپ رشته‌ای می‌تواند باعث سرعت بخشیدن به تخریب و فاسد شدن مواد غذایی شود.به همین دلیل در یخچال‌ها از لامپ‌های LED استفاده می شود و نور آن‌ها تاثیری بر وضعیت میوه‌ها ندارد. در نتیجه استفاده از لامپ‌های LED موجب مصرف برق کمتر و دیرتر فاسد شدن مواد غذایی می شود.


عدم داشتن اشعه ماورای بنفش

قرار گرفتن بیش از حد در برابر اشعه ماورای بنفش می‌تواند مضر باشد.

  •                                                                                                نبود اشعه ماورای بنفش در لامپ‌های ال ای دی

ما همیشه خورشید را مقصر این قضییه می دانیم در حالیکه سیستم‌های روشنایی سنتی نیز ماورای بنفش ساطع می کنند (لامپ‌های رشته‌ای، فلورسنت). اگر پوست حساسی دارید و یا رنگ پوست شما روشن است، ممکن است برخی عوارض جانبی ناشی از اشعه ماورای بنفش را تجربه کرده باشید. چه از طریق نور آفتاب و چه از طریق سیستم‌های روشنایی سنتی، خوشبختانه LED ها این اشعه را ندارند به همین دلیل به آن‌ها فناوری نورپردازی سلامت نیز می گویند.


LED ها بسیار سازگار با محیط زیست هستند.

  •                                                                                                 لامپ‌های ال ای دی سازگار با محیط زیست هستند.

ممکن است این جمله را بارها شنیده باشید. نداشتن جیوه، نداشتن اشعه ماورای بنفش، نداشتن کربن (ناچیز بودن مقدار آن)، انرژی کم برای مصرف که موجب می شود در نیروگاه‌ها هم برق کمتری مصرف شود، تولید گرمای کمتری دارند. در نتیجه با در نظر گرفتن همه‌ی این موارد به آن‌ها چراغ‌های سازگار با محیط زیست هم گفته می شود.


به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی و بدون گرما بودن  

  •                                                                                                   به صرفه بودن اقتصادی لامپ‌های ال ای دی

نکته‌ی بعدی که چراغ‌های LED را در مقایسه با لامپ‌های سنتی (رشته‌ای و فلورسنت) متمایز می کند گرما نداشتن آن هاست. لامپ‌های رشته ای و فلورسنت بیشتر انرژی خود را به صورت گرما هدر می دهند. برخلاف آن‌ها LEDها تقریبا 100 درصد انرژی خود را به نور تبدیل می کنند. مخصوصا در فصل‌های گرم که لامپ های قدیمی بیشتر باعث گرم شدن محیط می شوند و انرژی را هدر می دهند. در نظر داشته باشید که لامپ‌های رشته‌ای گرم نمی شوند، در غیر این صورت یا سیم‌کشی نامناسب است یا لامپ در جای مناسب بکار گرفته نشده است.


کیفیت نور خوب، روشنایی ثابت/پایدار و کافی 

کیفیت نور چراغ‌های LED ثابت و پایدار است بر خلاف چراغ‌های سنتی که هر لحظه ممکن است بسوزند و نور پایداری ندارند. لامپ‌های فلورسنت هم با فلیکر زدن (چشمک زدن) می توانند باعث میگرن شوند.


تنوع و قابل تنظیم بودن

در نورپردازی مدرن تنوع و قابل تنظیم بودن نور چراغ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. بدین ترتیب شما می توانید در دکوراسیون خود از ترکیب رنگ نور مناسب و دلخواه استفاده کنید، که این ویژگی یکی دیگر از دلایل محبوبیت چراغ‌های LED است.


LED ها برای روشنایی جهت دار بسیار عالی و مناسب هستند.

به دلیل طراحی دیود‌های این چراغ‌ها این امکان برای مصرف کنندگان این چراغ‌ها فراهم است تا نور را به نقطه‌ی دلخواه و مورد نظر خود بتابانند وعلاوه بر نور مناسبی که دریافت می کنند با جهت‌دهی مورد نظر باعث زینت بخشیدن به دکوراسیون خود شوند.


قابلیت کار کردن در دماهای مختلف به ویژه سرما

برخلاف لامپ‌های رشته‌ای و فلورسنت که در سرما به سختی کار می کنند و یا اصلا کار نمی کنند. لامپ‌های LED می توانند به راحتی در سرما کار کنند. مثال: در نظر داشته باشید که چراغ‌های راهنمایی را طوری طراحی می‌کنند که در هنگام برف و تجمع برف برروی آن‌ها به وسیله‌ی گرمای ایجاد شده توسط چراغ‌ها آب شود. بنابراین در این مورد LED ها گزینه‌ی مناسبی نیستند.


قابل بازیافت بودن    

  •                                                                                           قابل بازیافت بودن لامپ‌های ال ای دی

یکی دیگر از مزایای استفاده از این چراغ‌ها جنس بدنه ساخته شده‌ی آن هاست که با توجه به مقایسه با چراغ‌های سنتی که از جنس شیشه بودند و مخرب محیط زیست، چراغ‌های LED کاملا سازگار با محیط زیست هستند.


 در فروشگاه اینترنتی بازرگانی شطرنجی می توانید صفحه لامپ‌های ال‌ ای‌ دی را مشاهده نمایید.


ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد