اهمیت تهویه مطبوع در محیط زندگی و کار

اهمیت تهویه مطبوع در محیط زندگی و کار

با توجه به کالاهای مرتبط با تهویه مطبوع در فروشگاه اینترنتی الکتریکی شطرنجی در این نوشته سعی می‌کنیم اطلاعات مفید و خلاصه‌ای برای شما ارائه دهیم و راه‌های بهبود تهویه مطبوع را بررسی کنیم.

تعریف تهویه مطبوع و نکات مهم در بهبود آن

تهویه مطبوع یعنی انجام عملیاتی روی هوا تا بتوان شرایط هوای محل مورد نظر را برای زیستن، کار کردن یا عملیات صنعتی معین، راحت و بهداشتی کرد و به حد مطلوب برسانیم. تهویه مطبوع باعث می‌شود شرایط هوا طبق روش خاصی به صورت اتوماتیک ثابت بماند یا تغییر کند.

تهویه‌مطبوع یا هوارسانی دلپذیر یا هوایش دلپذیر شاخه‌ای از مهندسی مکانیک است. وظیفه آن تأمین شرایطی است که موجب رفاه انسان شود و برای نگهداری محصول یا فرایند خاصی مورد نیاز باشد.

برای انجام چنین عملی دستگاهی با ظرفیت مناسب بایستی نصب و در طی سال کنترل گردد. ظرفیت دستگاه با حداکثر بار لحظه‌ای واقعی تعیین می‌گردد و نوع کنترل نیز با توجه به شرایطی که باید در طی مدت اعمال پیک بار و بار جزئی تأمین شود، مشخص می‌شود.

تخمین بار ممکن است گاهی به روش دقیق و گاهی نیز با روش‌های تخمینی انجام گیرد.

دقت در تخمین بار یکی از عوامل بهینه‌سازی مصرف انرژی است. تهویه مطبوع معمولاً شامل: سرمایش، گرمایش، رطوبت زنی و رطوبت زدائی و تصفیه هوا می‌باشد.

فن و هواکش‌ها

فن ها و هواکش‌ها

هواکش‌ها نیز به عنوان یکی از اجزا دستگاه‌های تهویه مطبوع نقش مهمی در آن‌ها داشته و به نوعی قلب تپنده این دستگاه‌ها به‌شمار می‌روند. اصولاً وظیفه جابجایی هوای گرم یا سرد عبوری از کویل‌های یا هوای تمیز شده توسط فیلترها در دستگاه‌های تهویه مطبوع به عهده هواکش‌ها است. هواکش‌های به کار رفته در دستگاه‌های تهویه مطبوع از دو نوع هواکش‌های گریز از مرکز یا هواکش‌های جریان محوری است.

سه پیشنهاد برای بهتر شدن تهویه مطبوع

  • استفاده از exhaust fan (هواکش‌ها)
  • بازکردن پنجره ها
  • فیلتر کردن هوای داخلی 

چگونه تهویه را بهبود دهیم؟

یکی از راه های عملی برای بهبود تهویه، باز کردن درها، دریچه ها و پنجره ها برای جلوگیری از ناسالم شدن هوا است. ممکن است شما برای تهویه احتیاج به سیستمی ترکیبی از تهویه طبیعی و مکانیکی داشته باشید. برای تهویه طبیعی پیشنهاد می‌شود در هر ساعت 10 دقیقه در یا پنجره را باز کنید.

چگونه تهویه مکانیکی را بهبود دهیم؟

با استفاده از کانال‌ها، هواکش‌ها و وسایل تهویه مطبوع استاندارد و مناسب می توانیم هوای تازه برای محیط کار و زندگی خود داشته باشیم. طبیعی است هرچه سیستم تهویه مطبوع درست تر و استانداردتر طراحی شود تهویه مناسب و ایده‌آل تری خواهیم داشت. توجه داشته باشید که ما با استفاده از تجهیزات تهویه مطبوع نظیر هواکش، کانال و ... هوای تازه را به محیط مورد نظر وارد می کنیم. این در صورتی است که هوای بیرون هوای پاک در نظر گرفته شود. در صورتی که در مکانی هستید که هوای بیرون آن ناسالم است. حتما باید برای این کار از سیستم فیلتر استفاده کنید تا هوای ورودی فیلتر شود. محاسبات مهندسی شده برای تهویه بسیار حائز اهمیت است اینکه سیستم شما تهویه مناسب را ارائه می دهد به طراحی اصولی و محاسبات آن ارتباط دارد.

چرخه بازگشت و فیلتر هوا

هوای چرخشی و هوای بازگردانی شده باید به اندازه کافی فیلتر شود تا ذرات مضر از بین برود و قبل از ورود مجدد به محیط مورد نظر هوای تازه به آن اضافه شود.

راهنمایی برای تهویه بهتر محیط کار و زندگی شما توسط کارشناسان فروشگاه اینترنتی بازرگانی شطرنجی

انواع هواکش و فن در الکتریکی شطرنجی

توجه داشته باشید شما می‌توانید در فروشگاه اینترنتی الکتریکی شطرنجی فن و یا هواکش مورد نظر خود را استعلام گرفته و تهیه کنید. با توجه به نوع هواکش برخی مدل ها موجود در انبار و برخی به صورت استعلامی برای شما مشتریان گرامی تهیه می‌شود. به گزینه‌های زیر که انواع هواکش و فن های موجود اشاره شده توجه فرمایید.

  • هواکش خانگی
  • هواکش فلزی 
  • هواکش صنعتی تکفاز
  • هواکش صنعتی سه‌فاز
  • هواکش مرغداری 

نکته‌ی مهم هنگام نصب هواکش‌ها درست نصب کردن آن‌هاست. اکثر هواکش‌های موجود در بازار و الکتریکی شطرنجی بیصدا و یا کم صدا هستند. فقط در صورتی که بد نصب شوند، به دلیل دَوَران یا چرخش باعث صدا می‌شوند.

هواکش‌های خانگی معمولا از سایز 10 تا 30 تولید می‌شوند و عمدتاً بدنه پلاستیکی دارند.

هواکش ‌های فلزی معمولا از سایز 10 تا 30 تولید می‌شوند و با توجه به مکان استفاده در اندازه‌های مختلف قابل مصرف هستند.

هواکش‌های صنعتی در مدل‌های تکفاز و سه‌فاز همانطور که از اسمشان پیداست در اماکن صنعتی و کارخانه‌ها استفاده می‌شوند و معمولا موتور قوی‌تری نسبت به هواکش‌های خانگی و فلزی دارند. با توجه به حجم هوایی که منتقل می‌کنند در سایز‌های 30 تا 80-90 تولید می‌شوند. سایز‌های بزرگتر معمولا به صورت سفارشی توسط شرکت‌ها تولید می‌شوند.

هواکش‌های مرغداری این دسته از هواکش‌ها به صورت تخصصی برای پرورش دام و طیور ساخته شده و در مدل‌ها و اندازه های مختلف قابل سفارش می‌باشند.


ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد