نکات جالب در مورد لامپ ھا

نکات جالب در مورد لامپ ھا

از هر یک از لامپ‌های LED را (در دمای استاندارد و روشنایی 8 ساعت در شبانه روز) می‌توان حداقل به مدت 5 سال استفاده کرد. افزایش طول عمر لامپ مستلزم رعایت نکاتی است که در این نوشته بیان می‌کنیم.

نکات جالب و خواندنی در مورد لامپ‌ها

روشنایی یک امر لازم برای انسان به منظور انجام فعالیت‌های مختلف است. زندگی بدون نور امکان‌پذیر نیست و نمی‌توانیم تاثیر آن را نادیده بگیریم. انسان با پیشرفت تکنولوژی روز‌به‌روز نیاز بیشتری به روشنایی پیدا کرد تا اینکه لامپ را اختراع کرد و پس از آن با تولید لامپ‌های LED به سطح پیشرفته‌ای دست یافت. لامپ LED از جمله لامپ‌هایی می‌باشد که امروزه بسیار پر کاربرد شده است. نور کافی و مصرف پایین انرژی برق از جمله مزایای این لامپ‌ها محسوب می‌شود و باعث شده افراد بسیاری به استفاده از این لامپ‌ها رو آورند. این لامپ‌ها نسبت به لامپ‌های قدیمی به دلیل جنس بدنه آن دچار شکستگی از بیرون و به دلیل فناوری‌های جدید در برد و چیپ آن دچار آسیب‌های داخلی نمی‌شوند و آمار خرابی آن‌ها پایین‌تر از انواع لامپ‌های دیگر است.

طول عمر هر محصول برای مصرف کننده از عوامل کلیدی در انتخاب آن می‌باشد، لامپ‌های LED نیز از این قضییه مستثنی نیستند. اما توجه به عوامل تاثیر‌گذار بر افزایش طول عمر این محصولات نیز مهم می‌باشد که در این مقاله به بررسی این عوامل و راه‌های مراقبت از لامپ‌ها می‌پردازیم.

عوامل مؤثر در طول عمر لامپ‌ها

عوامل متعددی بر طول عمر مفید یک لامپ LED تاثیر می‌گذارند که در این‌جا به برخی از مهمترین موارد اشاره می‌شود:

  1. گرمای تولید شده در لامپ و دمای محیط

    چراغ و لامپ‌های LED منابعی سرما دوست هستند. یعنی هرچه محیط سردتر باشد، کارکرد آن‌ها بهتر خواهد بود. مدیریت و کنترل گرمای محیط و گرمای تولید شده داخل لامپ امری بسیار مهم می‌باشد. لامپ‌ها باید راهی برای خارج کردن گرما تولید شده داشته باشند. پس جایی که در آن محصور هستند باید راهی برای خروج گرما داشته باشد یا اینکه جایی که در آن نصب می‌شوند خنک‌کننده مناسب داشته باشد زیرا در غیر این صورت به تدریج بر تراشه و درایور لامپ تاثیر گذاشته و باعث کاهش طول عمر آن‌ها می ‌شود.
  2. رطوبت
    به غیر از لامپ‌هایی که برای محیط مرطوب مانند جکوزی و استخر‌ها ساخته شده‌اند لامپ‌های LED باید در محیط‌های خشک استفاده شود. رطوبت موجب خوردگی و زنگ‌زدگی در مدار و اجزای فلزی و تجهیزات الکترونیکی لامپ ‌می‌شود.
  3. محیط‌های اسیدی
    استفاده از لامپ‌های مختلف در محیط‌های اسیدیته مث ساحل که میزان نمک آن زیاد است، استخرها، کارخانه‌هایی با تولید مواد شیمیای و ...، اگر بدون حفاظ باشند طول عمر لامپ را کاهش می‌دهند. در این اماکن لامپ‌ها باید با دقت در محفظه‌ای کاملا پوشیده با سطح بالایی از حفاظت IP محصور شود. رتبه یا درجه IP به میزان محافظت لامپ از گرد‌و‌غبار و تغییرات دما گفته می‌شود که هرچه بالاتر باشد به این معنی است که لامپ برای قرار گرفتن در شرایط محیطی آسیب رسان مناسب‌تر است.
  4. منبع تغذیه لامپ

    میزان انرژی الکتریکی مورد نیاز یک لامپ توان گویند. عدم توجه به توان و رتبه انرژی لامپ‌ها در گذر زمان باعث کاهش عمر ‌آن‌ها می‌شود. اتصال لامپ به توان نامناسب باعث از بین رفتن آن می‌شود. پس لازم است قبل از اتصال لامپ، وسایل مورد نیاز خود را بررسی کنید تا دریابید که چه میزان وات و ولتاژ برای آن‌ها طراحی شده است. همچنین گاهی اوقات خاموش و روشن شدن مکرر و نوساتا برق باعث آسیب دیدن مدار و درایور لامپ می‌شود، پس حتما از نحوه کابل کشی داخل منزل و یا مکانی که لامپ را نصب می‌کنید آگاهی داشته باشید.
  5. درایور و کنترل کننده
    یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر طول عمر لامپ LED، درایورها و کنترل کننده‌ها هستند که نقش اصلی تامین جریان الکتریکی مورد نیاز چراغ را بر عهده دارند. زمانی که جریان برق با نوسان همراه باشد درایور‌ها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. قرار دادن لامپ‌ها در جریان نامناسب باعث صدمه زدن به درایور و حتی لامپ می‌شود. قبلا از خازن پلاستیکی برای ذخیره انرژی در لامپ‌ها استفاده می‌شد. اما اکنون از خازن‌های سرامیکی که طول عمر و دوام بیشتری دارند استفاده می‌شود.

جمع‌بندی و خرید انواع لامپ های ال ای دی

هر یک از لامپ‌های LED را (در دمای استاندارد و روشنایی 8 ساعت در شبانه روز) می‌توان حداقل به مدت 5 سال استفاده کرد. افزایش طول عمر لامپ مستلزم رعایت نکاتی است که در این نوشته بیان کردیم. یعنی اینکه لامپ را از رطوبت، اختلافات دمای محیط دور نگه داشته و با خنک نگه داشتن لامپ، استفاده از ولتاژ مناسب و ... طول عمر آن را افزایش دهید. شما می‌توانید با مشاهده وبسایت فروشگاه اینترنتی بازرگانی شطرنجی از تنوع لامپ‌های ال‌ای‌دی در این مجموعه با خبر شوید و کالای مد نظر خود را تهیه و یا سفارش دهید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد