چگونه یک چراغ مناسب انتخاب کنیم؟

چگونه یک چراغ مناسب انتخاب کنیم؟

فاکتورهای مهم برای انتخاب یک چراغ مناسب عبارتند از: کاربردچراغ، ارتفاع سقفی که چراغ به آن وصل می شود، کیفیت محصول، ظاهر چراغ، شرایط آب و هوایی محیط.

اهمیت کاربرد چراغ 

مهمترین فاکتور در انتخاب چراغ، کاربرد آن است. اینکه درفضای بیرون (outdoor) نصب می شود یا در محیط داخلی (indoor)، محیط اداری، مسکونی و یا فروشگاهی، همه و همه در انتخاب ما تاثیر مهمی دارند.

مثال در فروشگاه‌ها بسته به کاربرد آن‌ها به دو نوع نور احتیاج داریم 1 -نور محیطی 2 - نور موضعی 

نور محیطی: همان طور که از اسمش پیداست، روشن کننده‌ی محیط است.
نور موضعی: روشنایی دادن به اجناس به صورت موضعی (چراغ‌های ریلی در بوتیک ها، چراغ‌های استفاده شده در ویترین‌ها)
ارتفاع سقف: هرچه ارتفاع بیشتر باشد باید چراغ با توان بالاتری انتخاب کنیم. معمولا در داخل محیط‌های مسکونی از نور یکنواخت استفاده میکنند. برای انتخاب چراغ برای سرویس بهداشتی و حمام هم در صورتی که چراغ‌ها در معرض بخار آب باشند، از چراغ‌های IP دار (Ingress Protection) استفاده میکنند. هر چه IP چراغ بالاتر باشد مقاومت بیشتری نسبت به نفوذ بخار و آب دارد.
کیفیت محصول: اینکه طول عمر مناسبی داشته باشند، از قطعات با کیفیتی ساخته شده باشند (مثل ماژول)، خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشند، همه و همه رابطه‌ی مستقیمی با کیفیت محصول دارد.
ظاهر چراغ: زیبایی ظاهری و جنس ساخته شده بدنه‌ی آن‌ها هم برای مصرف کننده‌ها مهم است چون در طراحی‌های مدرن امروزی در معماری توجه خاصی به آن می شود.
ضریب نمود رنگ: در محیط‌هایی که رنگ اجسام برای مصرف کننده اهمیت دارد از چراغ‌هایی استفاده می کنند که CRI بیش از 80 یا 90 داشته باشند.

                                                 ضریب نمود رنگ

تعریف ضریب نمود رنگ: ضریبی است که میزان کافی بودن نور موجود برای تشخیص رنگ‌ها را با آن می سنجند. نمود رنگ نور خورشید برای چشم انسان بهترین است. ضریب نمود رنگ بین صفر و صد تعریف میشود که بهترین ضریب نمود رنگ ۱۰۰ و نوری که در آن تشخیص رنگ ناممکن باشد ضریب نمود رنگ صفر را خواهد داشت. نور خورشید دارای طیف نوری کامل است و در نتیجه امکان دیدن همه رنگها در زیر نور خورشید امکانپذیر است.در نتیجه هرچه عدد ضریب به 100 نزدیک تر باشد تشخیص رنگ ها بهتر خواهد بود.
ضریب CRI در فروشگاه‌ها، بوتیک‌ها، سوپرمارکت‌ها، موزه‌ها و نمایشگاه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، برای اینکه اجناسی که در این مکان‌ها به عرضه گذاشته می شوند بهتر است به رنگ واقعی دیده شوند.
شرایط آب و هوایی : شرایط آب و هوایی محیط هم نقش مهمی در انتخاب ما دارند مثال در انتخاب چراغ‌های صنعتی عواملی مثل رطوبت، درجه حرارت، گرد وغبار و... تاثیر مهمی در کیفیت عملکرد چراغ‌ها دارد.

قابل ذکر است انواع چراغها را با بهترین قیمت و کیفیت می توانید در فروشگاه اینترنتی بازرگانی شطرنجی تهیه نمایید.


ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد