شار نوری و تفاوت آن با وات

شار نوری و تفاوت آن با وات

ما در این مقاله سعی نمودیم تفاوت وات و لومن در روشنایی و نحوه درست اندازه گیری میزان روشنایی لامپ ها را برای شما شرح دهیم.

بسیاری از ما برای خرید لامپ های ال ای دی یا پنل ها فکر میکنیم معیار موردنظر باید وات (watt) باشد در حالی که چیزی که باید بهش توجه نمایید لومن (lumen) ثبت شده بر روی کالاهاست. در این مقاله سعی نمودیم تا به طور مفصل تری این موضوع را برای شما عزیزان شرح دهیم.

با ظهور تکنولوژی led ها صنعت نور و روشنایی تغییرات زیادی نمود. این تکنولوژی به دلیل مصرف کم انرژی استفاده از لامپ های معمولی را غیرضروری و بی معنی نمود. همین تغییر در صنعت روشنایی باعث شد تا وات که یک واحد اندازه گیری قدیمی بود دقت کمی در اندازه گیری میزان روشنایی لامپ ها داشته باشد. به همین دلیل روشنایی تجهیزات نوری باید به صورت لومن اندازه گیری شود و نه وات.

اندازه گیری روشنایی

آنچه در ذهن ما جا افتاده است که به میزان روشنایی یک لامپ یا وسایل روشنایی بر اساس وات آن فکر کنیم و این یک امر رایج برای دهه ها بوده است. به طور مثال یک لامپ 60 وات به این معنی بود که شما 60 وات نور دارید. در حالیکه وات معیاری برای اندازه گیری نور خروجی نیست بلکه معیاری برای میزان مصرف انرژی یک منبع نور است.

حال ما در این مطلب به دنبال آن هستیم بدانیم مقدار نور ساطع شده از منبع نور یا وسایل روشنایی چقدر است؟ و اینکه یک لامپ یا منبع نور چقدر نور می دهد؟ واحد اندازه گیری برای تعیین میزان نوری که یک لامپ ساطع می کند لومن نامیده می شود.

لامپ های رشته ای قدیمی انرژی مصرف شده خود را به نور مرئی تبدیل می کردند، بنابراین ما با آن بسیار آشنا بودیم. اما تکنولوژی جدید LED نیاز به انرژی بسیار کمتری برای انتشار همان مقدار نور لازم دارند. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی LED، بسیار اهمیت دارد که با لومن آشنا شویم.

تعریف وات

واحد اندازه گیری توان "وات" است و به میزان قدرت دستگاه اشاره می کند. باید در نظر داشته باشید که وات روشنایی را اندازه نمی گیرد بلکه میزان انرژی الکتریسیته ی مورد نیاز را اندازه می گیرد. در صنعت روشنایی توان مصرفی لامپ ها بر اساس وات بر ساعت مشخص می شود. توان یا وات یک لامپ به شما اطلاعاتی در مورد میزان روشنایی و مقدار نور لامپ نمی دهد.

تعریف شار نوری یا لومن

در سنجش نور، شار نوری یا لومن (توان نوری یا میزان نور) معیاری است برای سنجش توان دریافت شده از نور. لومن اصطلاحی است که برای توصیف مقدار کل نور ساطع شده از منبع نور استفاده می شود. لومن این مقدار را با یک عدد برای شما مشخص می نماید. در واقع لومن کل نور خارج شده از یک منبع در هر ثانیه است. شار نوری خروجی لامپ های مختلف متفاوت است و شما باید متناسب با ابعاد فضای خود، میزان روشنایی موردنیاز را محاسبه کنید.

تفاوت لومن و وات

حالا که با مفهوم توان و لومن آشنا شدیم، می خواهیم تفاوت های آن ها را با هم ببنیم؟

لومن به مقدار کل نور ساطع شده توسط یک لامپ یا هر وسیله روشنایی دیگری گفته می شود، در حالی که وات صرفاً میزان انرژی مصرفی را نشان می دهد. هرچه توان یا وات یک لامپ بیشتر باشد، شار نوری یا میزان روشنایی آن نیز بالاتر خواهد بود که نشان دهنده روشنایی بیشتر لامپ می باشد. همچنین باید در نظر داشته باشید وقتی یک لامپ رشته ای را با یک لامپ LED جایگزین می کنید، برای اطمینان از یکسان بودن روشنایی، باید تعداد لومن ها را به جای وات مقایسه کنید.

برای مقایسه میزان روشنایی لامپ های LED با انواع دیگر لامپ ها به بسته بندی آن نگاه کنید. بر روی بسته بندی آن می توانید میزان شار نوری (لومن) و همچنین توان مصرفی (وات) را مشاهده کنید. اعداد لومن را با هم مقایسه کنید تا میزان روشنایی لامپ ها را ببینید که آیا مقدار مشابهی نور می دهند یا خیر، سپس می توانید وات موردنیاز را نگاه کنید تا ببینید هر لامپ چقدر انرژی مصرف می کند. با استفاده از این دو عدد (وات و لومن) می توانید به راحتی تشخیص دهید که میزان روشنایی لامپ چقدر است و چقدر انرژی مصرف می کند. برای انتخاب لامپ با مصرف انرژی کم برای نیازهای خود، لامپ هایی را پیدا کنید که دارای خروجی نور مورد نیاز شما هستند و کمترین میزان وات را دارند.

تخمین نور خروجی

تخمین میزان روشنایی یک لامپ رشته ای آسان است. در لامپ های رشته ای هرچه درجه وات بالاتر باشد، نور بیشتری ساطع می شود. همه ما می‌دانیم که یک لامپ رشته ای 100 وات از یک لامپ 40 وات نور بیشتری می دهد. امروزه انواع مختلفی از لامپ ها وجود دارد که استفاده از وات برای تعیین میزان روشنایی آنها اشتباه است. لامپ های led، هالوژن ها و ... از لامپ های رشته ای کارآمدتر هستند. این کارایی از لامپی به لامپ دیگر متفاوت است. شما نمی توانید به راحتی یک لامپ رشته ای 60 وات را با یک ال ای دی 9 واتی و یا هالوژن 12 واتی مقایسه کنید و بدانید کدام یک نور بیشتری ساطع می کند. تنها چیزی که مشخص است این است که 60 وات توان مصرفی بیشتری دارد.

برای کمک به مصرف کنندگان برای تشخیص مقدار نور بهتر و مناسبتر در انواع مختلف لامپ، تولیدکنندگان لامپ و روشنایی یک عدد لومن را روی بسته بندی درج می کنند. لومن ها میزان نور ساطع شده از یک لامپ را بدون توجه به نوع لامپ و یا میزان وات مصرفی آن اندازه گیری می کنند. هرچه لومن بیشتر باشد، لامپ نور بیشتری ساطع می کند، اما مقدار لومن بالا لزوماً معادل نیاز به وات بالا نیست.

سنجش میزان روشنایی چراغ های LED

شما می توانید برای اندازه گیری میزان نوری که یک لامپ بر اساس لومن تولید می کند از این تقریب ها استفاده کنید:

40W= 450 lumens

60W= 800 lumens

75W= 1100 lumens

100W= 1600 lumens

150W= 2600 lumens

با استفاده از تقریب های بالا، اگر می خواهید لامپ 60 وات را با لامپ LED که نور قابل مقایسه ای ساطع می کنند جایگزین کنید باید لامپ هایی را انتخاب نمایید که 800 لومن دارند.

چه اطلاعاتی بر روی جعبه یک چراغ یا لامپ حائز اهمیت است؟

در قدیم اگر میخواستیم لامپ بخریم بسته به میزان روشنایی که لازم داشتیم لامپ با وات بالاتر میخریدیم ولی امروزه اگر بخواهیم انتخابی درست داشته باشیم باید با فاکتورهایی مانند دمای رنگ نور، لومن، وات و شاخص نمود رنگ آشنایی داشته باشیم.

نتیجه گیری

با توجه به اطلاعات بالا بر خلاف تصور غلط رایج که به میزان وات چراغ یا لامپ توجه می کنند، هنگام تعیین روشنایی هرچه مقدار لومن بر وات بیشتر باشد میزان نور خروجی بیشتر است و محصول روشنایی بهتری خواهد داشت. همچنین علاوه بر وات و لومن فاکتورهای مهم دیگری در انتخاب لامپ و چراغ وجود دارند که به آنها اشاره نمودیم. اینکه در نهایت چراغ موردنظر شما از چه راندمان و روشنایی برخوردار باشد به مورد استفاده و کاربرد مدنظر شما بستگی دارد. این موارد مهم ترین نکات مربوط به لومن و وات است که حائز اهمیت هستند. شما کاربران عزیز در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر جهت تصمیم گیری می توانید با کارشناسان ما در بخش فروش در ارتباط باشید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد