لامپ فیلامنتی چیست و چه کاربردی دارد؟

لامپ فیلامنتی چیست و چه کاربردی دارد؟

ما در این مقاله سعی نمودیم در مورد لامپ فیلامنتی و ویژگی ها، مزایا و معایب آن توضیحاتی به شما ارائه دهیم تا بتوانید اطلاعات جامع و کاملی داشته باشید.

لامپ های فیلامنتی که به لامپ های ادیسونی نیز معروف هستند، در چراغ های تزئینی و لوسترها استفاده می شوند. لامپ های دکوراتیو فیلامنتی ظاهری مشابه با لامپ های رشته ای قدیمی دارد که بسیار نوستالژیک می باشد و استفاده از آن به دلیل استفاده از تکنولوژی LED-SMD باعث صرفه جویی در مصرف برق می شود. لامپ فیلامنتی تلفیقی از تکنولوژی مدرن و ظاهر کلاسیک است و توجه طراحان داخلی بسیاری را به خود جلب کرده است. برای آشنایی بیشتر با مزایا و کاربردهای این نوع لامپ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

لامپ فیلامنتی چیست؟

لامپ فیلامنتی نوعی لامپ ال ای دی مدرن است که شبیه لامپ های رشته ای و قدیمی ساخته شده است. لامپ های فیلامنتی با فناوری SMD تولید می شوند اما حالت قرار گرفتن تراشه های SMD در آن به حالت های مختلف است و مشابه لامپ های رشته ای بسته می شوند. مصرف لامپ فیلامنتی مشابه دیگر لامپ های ال ای دی است با این تفاوت که گرمای کمتری تولید می کند. این لامپ ها با تلفیق کردن سبک مدرن و کلاسیک، شکل و ظاهر جذابی دارند و در دسته لامپ های دکوراتیو قرار می گیرند. با استفاده از این لامپ می توان فضایی زیبا را برای منازل و یا مکان هایی مانند کافه، رستوان، هتل و ... ایجاد نمود. همچنین علاوه بر زیبایی، نور بیشتری ساطع می کنند. لامپ ال ای دی فیلامنتی حبابی را در مکان هایی که لامپ دیده نمی شود نصب نکنید زیرا این لامپ ها برای زیبایی کاربرد دارند و نسبت به سایر محصولات خانواده روشنایی گران تر هستند. لامپ های فیلامنت به شکل های گرد یا کروی، لوله ای، گلابی، شمعی، استاندارد، ستاره ای و ... طراحی شده اند.

لامپ ادیسونی چیست؟

لامپ ادیسونی را می توان نوعی از لامپ فیلامنتی دانست. در واقع لامپ فیلامنتی و ادیسونی از یک خانواده می باشند. این لامپ به دلیل داشتن ظاهری بسیار کلاسیک و جذاب به عنوان دکور استفاده می شود. لامپ ادیسونی جزو پرفروشترین مدل ها می باشد که دارای سرپیچ های مختلفی است و به راحتی قابل نصب است.

تفاوت لامپ فیلامنتی با لامپ رشته ای

در لامپ رشته ای قدیمی، داخل شیشه لامپ، رشته های سیم از جنس تنگستن شبیه به فنر استفاده شده است. برای جلوگیری از احتراق تنگستن در دمای بالا، این رشته ها در داخل محفظه ای بدون اکسیژن (شیشه لامپ) قرار داده می شدند، اما در لامپ های جدیدتر برای جلوگیری از سوختن تنگستن، از گازهای بی اثر مانند نیتروژن و آرگون استفاده می شود.

ساختار لامپ رشته ای طوری است که در آن جریان الکتریکی به رشته های مقاومتی داخل لامپ ارسال می شود در نتیجه دمای رشته ها افزایش می یابد و از خود نور ساطع می کند. به طور کلی اغلب لامپ های رشته ای 90 درصد انرژی دریافتی را به گرما و تنها 10 درصد باقیمانده را به نور تبدیل می کنند، بنابراین استفاده از آنها مقرون به صرفه نیست.

لامپ های فیلامنتی از رشته LED-SMD ساخته شده اند و برخلاف لامپ های رشته ای قدیمی به جای گرما در آنها از دیودهای ساطع کننده نور استفاده شده است. با استفاده از فسفر، نور ساطع شده از ال ای دی ها از رنگ آبی به زرد گرمتر، مشابه با نور لامپ های رشته ای قدیمی تبدیل می شود.

ویژگی های لامپ فیلامنتی

لامپ فیلامنتی به دلیل زیبایی و تشابه ظاهری با لامپ رشته ای محبوبیت فراوانی در صنعت روشنایی پیدا کرده است. این نوع لامپ ها در گالری های هنری بسیار یافت می شود. اولین ویژگی این لامپ ها نصب آسان و راحت و سریع آنها می باشد همچنین طول عمر بالای این نوع لامپ ها یکی از ویژگی های مهم آنهاست. لامپ فیلامنتی برخلاف لامپ های رشته ای قدیمی به سرعت روشن می شود. این لامپ در برابر قطع و وصل مداوم برق نسبت به سایر لامپها مقاومت بیشتری دارد. همچنین بهتر است بدانید که تراشه های به کاررفته در این لامپ بدون سرب است و به محیط زیست آسیب نمی رساند. لامپ های فیلامنتی حدود 30 هزار ساعت عمر می کنند. لامپ های فیلامنتی از لامپ های LED استاندارد گران تر می باشند و به طور کلی عمر کمتری دارند اما به دلیل داشتن ظاهر کلاسیک و شیک، انتخاب مناسبی برای لوسترها هستند.

انواع لامپ فیلامنتی

لامپ فیلامنتی ال ای دی اشکی: این لامپ قابل استفاده در آباژور، چراغ خواب و لوسترها می باشد.

لامپ فیلامنتی شمعی: این لامپ محصول پرکاربرد در انواع لوسترهاست و جلوه بی نظیری به انواع لوستر می دهد.

لامپ فیلامنتی حبابی: نوع پرفروشی است که به تنهایی و بدون نیاز به چراغ یا لوستر باعث زیبایی محیط می شود. برای سرپیچهای معمولی استفاده میگردد و با لامپهای قدیمی قابل تعویض می باشد. در مکانهایی که میخواهید لامپ دیده شود گزینه بسیار مناسبی است.

لامپ لوله ای فیلامنتی: از این لامپ ها اغلب در رستوران، کافه، فروشگاه ها، اتاق خواب ها و … استفاده می شود.

کاربردهای لامپ فیلامنتی

لامپ فیلامنتی عمدتا در روشنایی های خانگی و تجاری، نورپردازی های تزئینی و تبلیغاتی، نورپردازی های قابل حمل مانند لامپ های رومیزی، چراغهای جلو اتومبیل و چراغ قوه ها استفاده می شود. همچنین استفاده از لامپ ال ای دی فیلامنتی در لوستر به زیبایی هر چه بیشتر لوستر می افزاید.

لامپ فیلامنتی چگونه کار می کند؟

هنگامی که جریان الکتریکی با پایه لامپ تماس پیدا می کند، الکتریسیته وارد شده و رشته تنگستن موجود در داخل آن را گرم می کند و هنگامی که رشته گرم می شود، روشنایی ایجاد می شود که نور تولید شده توسط گرما است.

مزایای لامپ فیلامنتی

  • روشن شدن فوری و آنی
  • پخش نور 360 درجه
  • عدم نیاز به دفع حرارت
  • بازه دمایی -20 تا +80
  • شاخص نمود رنگ یا CRI>80
  • طول عمر نرمال و عدم تولید گرما
  • بدون سرب و سازگار با محیط زیست
  • مصرف انرژی بسیار کم نسبت به لامپ های رشته ای قدیمی
  • رنگ اجسام در زیر این نور واقعی به نظر میرسد

معایب لامپ فیلامنتی

  • گران تر بودن لامپ فیلامنتی نسبت به سایر لامپ ها
  • طول عمر کمتر نسبت به سایر لامپ های ال ای دی
  • بازدهی نور کمتر نسبت به سایر لامپ های ال ای دی
  • تولید تنها یک رنگ نور
  • شکستن سریع در برابر ضربه و فشار و نوسانات دمایی
  • مصرف انرژی بالا و افزایش هزینه ها

فواید خرید لامپ فیلامنتی چیست؟

  1. با خرید این لامپ تا 85 درصد در مصرف برق صرفه جوئی می کنید.
  2. مناسب برای طراحی فضاهای تجاری، رستوران ها، کافه ها و …
  3. طراحی ظاهری زیبا
  4. لامپ فیلامنتی اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز از خود ساطع نمی کند.
  5. مواد سمی مانند سرب، جیوه و گازهای شیمیائی ندارد، مانع منتشر شدن گازهای گلخانه ای شده و به محیط زیست آسیبی وارد نمی کند.
  6. نوری که از لامپ های فیلامنتی تابیده می شود لرزش ندارد و سوسو نمی زند.

لامپ های فیلامنتی برای محیطی منحصر به فرد

لامپ های فیلامنتی فضای منحصر به فردی را به هر نوع خانه ای اضافه می کند. آنها ظاهری قدیمی را ایجاد می کنند که در هیچ جای دیگری نمی توانید آن را پیدا کنید. این لامپ ها اغلب در سبک های مختلف اتاق نشیمن، آرایشگاه ها و فروشگاه های مبلمان استفاده می شوند. این لامپ فیلامنتی مصرف انرژی پایینی دارند.

گزینه های رنگی مختلف

لامپ فیلامنتی در رنگ های مختلف موجود است. البته وقتی صحبت از رنگ سنتی کهربایی به میان می آید، گزینه های زیادی برای انتخاب داریم. فیلامنت زرد نمایش نور زیبایی ایجاد می کند. فروشگاه اینترنتی الکتریکی شطرنجی انواع لامپ های فیلامنتی شفاف و مات را ارائه می نماید و برای هر سبک از خانه لامپ مناسب دارد.

تنوع در طراحی

علاوه بر انتخاب رنگ های مختلف، لامپ‌های فیلامنتی در شکل‌های ظاهری مختلفی در فروشگاه اینترنتی بازرگانی شطرنجی وجود دارند. مثلاً به شکل گلابی کلاسیک یا کروی. برای نزدیک شدن به ماهیت قدیمی این لامپ ها، به شکل شمع نیز موجود هستند.

سخن پایانی

در دنیای امروز میزان مصرف انرژی اهمیت زیادی دارد. هزینه های برق خانواده ها و افرادی که کسب و کار دارند با یک انتخاب اشتباه و نادرست می تواند تا چندین برابر افزایش یابد و آنها را مجبور به پرداخت هزینه های گزاف برای برق مصرفی کند.

در نتیجه انتخاب لامپ درست و به صرفه از اهمیت بالایی برخوردار است. به ویژه برای افرادی که کسب و کارهای بزرگ مثل فروشگاه و هایپر مارکت و ... دارند. به دلیل اینکه این افراد به نور زیادی برای روشن نمودن محیط کارشان نیاز دارند یک انتخاب نادرست باعث افزایش هزینه های گزاف برق در هر ماه می شود. هزینه هایی که با یک بررسی جزئی و کسب اطلاعات می توانست مقدار قابل توجهی کاهش یابد.

ما در این مقاله سعی نمودیم در رابطه با لامپ فیلامنتی توضیحاتی را به شما عزیزان ارائه دهیم. اگر شما نیز به دنبال خرید لامپ هستید مطالب بالا تا حدود زیادی می تواند به شما در رابطه با یک خرید درست و به صرفه کمک کند.

توجه داشته باشید مشورت گرفتن از افراد متخصص و تکنسین ها در این حیطه می تواند کمک بزرگی به شما در رابطه با این موضوع باشد تا بتوانید انتخابی درست داشته باشید.

در این راستا در صورت داشتن هرگونه سؤال و راهنمایی بیشتر می توانید با کارشناسان فروشگاه اینترنتی الکتریکی شطرنجی در ارتباط باشید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد