زندگینامه و دستاوردهای توماس آلوا ادیسون

زندگینامه و دستاوردهای توماس آلوا ادیسون

توماس آلوا ادیسون یکی از مشهورترین و پرکارترین مخترعان تمام دوران بوده است.

فروشگاه آنلاین بازرگانی شطرنجی به مناسبت زادروز مخترع بزرگ توماس ادیسون، بر روی برخی از کالاهای موجود در فروشگاه تخفیفات ویژه قرار داده است. در ادامه نگاهی مختصر به زندگی توماس ادیسون خواهیم داشت.


توماس آلوا ادیسون

یکی از مشهورترین و پرکارترین مخترعان تمام دوران بوده و تاثیر شگرفی بر زندگی مدرن داشته است. از اختراعات ادیسون می توان به لامپ رشته‌ای، گرامافون و دوربین فیلمبرداری و همچنین بهبود تلگراف و تلفن اشاره نمود. وی در 84 سالگی و در شرایطی که حق ثبت 1093 اختراع را به دست آورده بود از این دنیا رفت.ادیسون علاوه بر مخترع بودن، توانست به یک تولید کننده و تاجر موفق تبدیل شود و اختراعات خود را برای عموم عرضه کند. 

توماس آلوا ادیسون در ۲۲ بهمن ۱۲۲۵ خورشیدی (۱۱ فوریه‌ی سال ۱۸۴۷ میلادی) در میلان اوهایون به دنیا آمد. وی در کودکی دچار مشکل ناشنوایی شد، همین امر دلیلی شد تا معلمان مدرسه او را کم‌هوش بخوانند و توماس تنها چند ماه به مدرسه رفت و پس از آن، مادرش آموزش او را بر عهده گرفت. او در سنین پایین به علوم مکانیکی و آزمایشات شیمیایی علاقه نشان داد. در حدود دوازده سالگی، ادیسون تقریباً تمام شنوایی خود را از دست داد. با این حال، او اجازه نداد معلولیت او را دلسرد کند، و اغلب آنرا یک دارایی می نامید، زیرا تمرکز او را بر روی آزمایش‌ها و تحقیقاتش آسان‌تر می‌کرد. اما بدون شک، ناشنوایی او را در برخورد با دیگران منزوی‌تر و خجالتی‌تر می‌کرد.

اختراعات ادیسون در زمینه باتری‌ها، نیرو و برق الکترونیک، دستگاه ضبط صوت، سیمان، معدن، تصاویر متحرک، تلگراف و تلفن و غیره بوده است. بیشتر اختراعات ادیسون حاصل تکمیل ایده‌های دیگران و کار گروه بزرگی از تکنسین‌ها و کارمندانی بود که زیر دست او به تحقیق و آزمایش می‌پرداختند.

ادیسون علاوه بر اختراع، کارآفرین و مدیر قابلی هم بود. او اولین نمونه‌های تولید انبوه را در کارخانه‌های خود پیاده‌سازی کرد و همچنین، اولین مرکز تحقیقات صنعتی نیز توسط او تاسیس شده است. تجهیزات آزمایشگاهی او در منلوپارک کالیفرنیا، یکی از تاریخ‌سازترین آزمایشگاه‌های آمریکا بود که بسیاری از اختراعات خود ادیسون در آنجا نهایی شد. او پس از مدتی آزمایشگاه‌های متعدد را با همکاری بزرگانی همچون هنری فورد و هاروی فیرستون در نقاط مختلف آمریکا تأسیس کرد.

برخی از دست آوردهای توماس ادیسون به شرح زیر می باشد:

- دریافت حق ثبت اختراع ضبط کننده رای الکتریکی برای اولین اختراع خود در ژوئن 1869.

- افتتاح اولین کارگاه در 1879 در نیوآرک نیوجرسی.

- اختراع تلفن کربنی و وضوح و برد تلفن.

- ابداع لامپ رشته‌ای الکتریکی.

- سازماندهی شرکت آسیاب سنگ معدن ادیسون.

- کشف پدیده «اثر ادیسون».

- ایجاد شرکت ادیسون ماشین ورکز ، شرکت ادیسون الکتریک لامپ برای تولید سیستم روشنایی الکتریکی.

- ایجاد شرکت جنرال الکتریک.

- ایجاد شرکت ملی گرامافون با هدف تولید گرامافون برای مصارف خانگی.

این موارد نمونه‌های کوچکی از اختراعات و زندگی پر بار توماس ادیسون می باشد. سرانجام در دو سال آخر زندگی، مجموعه ای از بیماری ها باعث شد که سلامتی او  کاهش یابد تا اینکه در 18 اکتبر 1931 در ملک خود، گلنمونت، در وست اورنج، نیوجرسی درگذشت.


ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد