دانستنی‌های جالب و خواندنی درباره برق و الکتریسیته

دانستنی‌های جالب و خواندنی درباره برق و الکتریسیته

امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که برق و الکتریسیته جایگاه بسیار مهمی در زندگی ما انسان‌ها دارد و می‌توان گفت که زندگی بدون آن بسیار سخت و ناممکن است. در این نوشته سعی می‌کنیم شما را با نکته‌های جالب و خواندنی درباره برق و الکتریسیته آشنا سازیم.

دانستنی های جالب برقی

- الکتریسیته با سرعت نور حرکت می‌کند که 186000 مایل در ثانیه است.
- قبل از اینکه الکتریسیته و برق در زندگی ما انسان‌ها جا بیوفتد،مصریان باستان از اینکه ماهی‌های الکتریکی و صاعقه بسیار قدرتمند هستند آگاه بودند. مصریان باستان به این ماهی‌ها "تُندرهای رود نیل" می گفتند. (ماهی‌های الکتریکی به ماهی‌هایی گفته می‌شود که می‌تواند میدان الکتریکی تولید کنند)

- برخی از گونه های مارماهی های الکتریکی می توانند شوک الکتریکی قوی تا حدود 860 ولت برای دفاع از خود و یا شکار تولید کنند.

- وقتی صاعقه اتفاق می‌افتد جریان از آسمان به زمین می‌زند. اما آن چیزی که ما میبینیم در واقع باری است که از زمین به ابر می‌رود.

 ماهی‌های الکتریکی

- با استفاده از آب - باد - خورشید و حتی فضولات حیوانات می‌توان تولید الکتریسیته کرد.

تولید برق

 

- در برخی موارد از شوک‌های الکتریکی برای درمان و علاج بیماری تشنج استفاده می‌شود. تشنج از فعالیت الکتریکی غیر عادی مغز رخ می دهد. الکتریسیته در بدن ما انسان‌ها وجود دارد. سلول‌های عصبی ما از آن برای ارسال سیگنال به عضلات استفاده می‌کنند.

شوک الکتریکی به مغز

- در دهه 80 میلادی رقابت بین توماس ادیسون و نیکولا تسلا که "جنگ جریان‌ها" نام داشت اتفاق افتاد. تسلا کمک شایانی به اختراع برق AC و ادیسون کمک شایانی به اختراع شدن برق DC کرد. هر دوی این مخترعان بزرگ در تلاش بودند که اختراع خودشان را گسترده و یا به اصطلاح امروزی پاپیولار کنند که در واقع جریان AC پیروز این رقابت شد، چون ایمن‌تر بود و در مسافت‌های بالا راحت‌تر قابل اجرا و استفاده بود.

تسلا و ادیسون

- ایسلند یکی از کشور‌هایی است که بیشترین مصرف برق را دارد. همچنین اولین و تنها کشوری است که تا کنون فقط از منابع انرژی تجدیدپذیر برای تولید برق استفاده کرده است. (طبق آماری که در سال 2017 گرفته شد) مصرف آن‌ها حدود 23 درصد بیشتر از ایالات متحده بود. همچنین سرانه مصرف برق در ایران 6 برابر میانگین جهانی است. (طبق آخرین آمار در سال 1400)

کدام کشور بیشترین مصرف برق را دارد

- یکی از بزرگترین لامپ‌های جهان در ادیسون نیوجرسی واقع شده است. این لامپ 14 فوت قد و 8 تن وزن دارد و در بالای برج یادبود ادیسون قرار دارد.

مشاهده انواع لامپ های موجود در فروشگاه اینترنتی بازرگانی شطرنجی

Edison State Park - National Parks

- اولین مشاهدات شناخته شده در مورد نیروی الکتریکی در حدود 600 سال قبل از میلاد مسیح توسط فیلسوف و دانشمند یونانی تالس انجام شد. تالس با مالیدن خز و سنگ کهربا به هم متوجه شد پرها و اجسام ریز جذب سنگ کهربا می‌شوند.
تالس با آزمایش سنگ lodestone که به صورت طبیعی فلز و اشیای فلزی را جذب می‌کند به این نتیجه رسید که سنگ lodestone دارای روح است و به این دلیل است که فلزها جذب آن می‌شوند. این نتیجه به این دلیل حائز اهمیت است که توانایی سنگ lodestone را به قدرت یک خدا یا موجود الهی نسبت نمی دهد.

تالس سنگ کهربا و الکتریسیته
- اصطلاح الکتریسیته از کلمه یونانی الکترون elektron به معنا کهربا گرفته شده است. این اشاره به آزمایش‌هایی است که تالس روی قطعات کهربا انجام داد و منجر به اختراع الکتریسیته ساکن شد. الکتریسیته ساکن زمانی اتفاق می‌افتد که الکترون‌ها از جسمی به جسم دیگر می‌پرند.

- در سال 1663 دانشمند آلمانی otto van guericke اولین ژنراتور الکتریکی را ایجاد کرد. این دستگاه در هنگام اعمال اصطحکاک، الکتریسیته ساکن تولید می کند. ماشین van guericke از یک کُره شیشه‌ای تشکیل شده است که یک توپ گوگرد را در بر گرفته، این کُره به گونه‌ای نصب شده بود که بتوان آن را با استفاده از میل لنگ چرخاند. هنگامی که توپ با یک پد مالیده می‌شود، یک جرقه الکتریکی ساکن تولید می‌کند.

otto-van-guericke

- الکتریسیته ساکن را دست کم نگیرید یک جرقه از این انرژی می‌تواند تا 3000 ولت تولید کند. اولین وسایلی که در اوایل اختراع برق از برق استفاده کردند عبارتند از توستر، پنکه، کتری و چرخ خیاطی

- وات به یک واحد توان اشاره دارد که به عنوان شار تابشی نیز شناخته می‌شود. به سرعتی که انرژی در یک سیستم الکتریکی جریان می‌یابد گفته می‌شود. این اصطلاح از اسم جیمز وات مهندس مکانیک اسکاتلندی گرفته شده که اختراعات او به بهبود موتور بخار کمک کرد که به نوبه خود انقلاب صنعتی را به جریان انداخت.

جیمز وات پدر انقلاب صنعتی

- پرندگان هنگام نشستن روی سیم برق دچار برق گرفتگی نمی‌شوند زیرا فقط یک سیم برق را لمس می‌کنند. اگر پرنده با خط دیگر تماس پیدا کند، یک مدار ایجاد می‌کند و اجازه می‌دهد که برق از بدن پرنده عبور کند. یکی از دلایلی که انسان‌ها و حیوانات را نسبت به الکتریسیته حساس می کند، بیولوژی بدن انسان‌ها و حیوانات است. چون بیش از 60 درصد بدن ما از آب تشکیل شده (همان طور که می‌دانیم آب رسانا است) هنگامی که الکتریسیته با جسمی تماس پیدا می‌کند، به دنبال مسیری می‌گردد که کمترین مقاومت را داشته باشد، به همین دلیل است که برق گرفتگی رخ می‌دهد.

پرنده‌ها روی سیم

- خودروهای برقی در واقع اختراع قرن 21 نیستند. قدمت این فناوری بین سال‌های 1832 تا 1839 برمی‌گردد. اولین وسیله نقلیه الکتریکی توسط رابرت اندرسون، مخترع اسکاتلندی ساخته شد. او کالسکه‌ای را ساخت که توسط باتری‌های غیرقابل شارژ و با برق کار می‌کرد. در واقع اولین کالسکه بدون اسب قبل از گسترش استفاده خودروهای بنزینی بود.

- در سال 1896 menelik منلیک دوم امپراتور اتیوپی 2 صندلی برقی خرید تا به عنوان یک نوع مجازات انسانی از آن‌ها استفاده کند. این در حالی بود که اتیوپی در آن زمان برق نداشت و به گفته برخی منابع منلیک از یکی از صندلی ها برای تاج و تخت خودش استفاده کرد. اگرچه این مورد هیچ وقت ثابت نشد و دور از عقل به نظر می‌رسد.

- از آن‌جایی که ذغال سنگ‌ها (سوخت فسیلی) از دسته سوخت‌های فسیلی تجدید ناپذیر هستند. یافتن منابع جایگزین و تجدید پذیر حیاتی شده است. انرژی خورشید (سولار)، انرژی باد، و انرژی آب در همه‌ی نقاط به صورت گسترده در دسترس نیستند تا جایگزین سوخت‌های فسیلی شوند.

- بیشتر اختراعات الکتریکی که امروزه توسط ما استفاده می‌شود. مثل فیوز، کنتور، سوییچ‌ها و ... توسط توماس ادیسون اختراع شده که بیش از 2000 اختراع دارد.

توماس ادیسون

برای خرید و استعلام قیمت انواع کالاهای برق و الکتریک از جمله چراغ، لامپ، سیم و کابل، هواکش، محافظ و ... به سایت فروشگاه اینترنتی بازرگانی شطرنجی مراجعه نموده و یا از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان ما در تماس باشید.

دانستنی‌های جالب برق و الکتریسیته - نیروی الکتریکی - دانستی های برق - دانستینهای جالب - اختراعات جالب برقی - الکتریسته - خواندنیهای جالب - درباره برق - دانستنیهای بسیار جالب و خواندنی


ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد